Gå till innehåll

Filterboxen i Juwel?!


Zabusas

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har ett Lido 120 som jag inom snar framtid äntligen ska starta upp ett saltvattensakvarium. Det jag undrar är vad jag ska fylla filterboxen med innan jag fixat en sump. Kan jag köra med filtermaterialet som medföljde eller?

Och är det möjligt med tex fiskelina att skära bort filterboxen efterhand när jag fixat med sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog ut allt förutom mediahållarna i plast. I dessa la jag en damstrumpa med fostfatremover och en strumpa med aktivt kol som jag bytte var 4:e vecka.

Fungerade fint. Doppvärmaren fick ju naturligtvis även denna vara kvar där i.

Tror fiskelina eller dylikt ska fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog ut allt förutom mediahållarna i plast. I dessa la jag en damstrumpa med fostfatremover och en strumpa med aktivt kol som jag bytte var 4:e vecka.

Fungerade fint. Doppvärmaren fick ju naturligtvis även denna vara kvar där i.

Tror fiskelina eller dylikt ska fungera.

Precis låt den vara kvar jag hade min pump till mitt uvc där också använd inte filtermaterialet kör utan mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder filtermedian som följde med i mitt Juwel, Bioflow 8.0. Jag kör med det och juwels skummare 3.0 vilket än så länge funkat bra. Men i och med att frågan kom upp undrar jag med vad som kan vara dåligt med att använda detta filter? Jag har fått för mig att det är där i som massa nyttiga bakterier bosätter sig och tar hand om nitriten och att det även fungerar bra som partikelfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en del i reningsprocessen till sötvattens karet om det är de som följer med till karet från Juwel är inte helt hemma på detta, men många har tipsat mig att inte ha filtermattor i mer än vid behov att bli av med smuts/partiklar vid rengöring av karet.Hoppas ngn kan hjälpa dig fullt ut mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ber om ursäkt Zabusas för att jag kapade din tråd men jag hoppas att du också får ut lite av detta :)

Jag hade tidigare ett plugnplay 128 liters boyu med inbyggd sump på insidan av akvariet. Detta var ett saltakvarium och sumpen var uppbyggd på följande sätt.

Fack 1. Överrinningskam där vattnet passerade ett stort skumfilter.

Fack 2. Skummare

Fack 3. Biobollar och keramikmakaroner

Fack 4. Returpump med UVC.

Är detta något som verkar bra och som man ska försöka efterlikna med sitt juwelfilter eller är det något som är konstigt? Jag tänker då på att t.ex. ha skumfilter och keramikmakaroner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt okej msen. Alltid bra med flödande information :)

Gällande keramikmakaronerna, kan det inte vara så att det finns sådana till både salt och sötvattensakvarium? Har själv aldrig stött på keramikmakaroner, varken på forum eller när man kikat in olika videos runt om på nätet.

Men jag kommer följa JonasWs råd om att köra på aktivt kol och fosfatremover i filterboxen till dess att jag skaffat mig en sump.

Sen Ola, är jag lite nyfiken på hur du använde pumpen till uv-c filtret. Jag har tänkt skaffa ett 36W Aqua Nova, eller har du tips på ett annat?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med original filtermedia i mitt juwel 180, tycker jag funkar fint, kör med original kol och phorax 'och filter vadd som de blir ganska mycke skit i, känns bra att få ur lite skit manuellt ur karet som annars måste brytas ner, samt nitrat filtermedia, hoppas o tror att de finns lite gottiga bakterier som jobbar längst ner i filtret :-) mvh Ronnie

Skickat från min LT26w via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endast krossad LS i halva min box och resten har jag en påse med Aktivt kol samt fosfatremover.

Högst upp har jag en filtersvamp som jag kramar ur varje dag. Jag kan plocka ut allting väldigt enkelt.

Så som jag har fått förklarat för mig av kunniga på forumet är att man får glömma sötvattens filtreringen helt och tänka om.

Ska man ha svampar eller dylikt som filtrerar så ska de rensas dagligen för att de blir en källa där massa skit samlas och förgiftar ditt vatten.

Töm boxen på det som är i original och kör med en strumpa med kol och fosfatremover och kanske någon svamp som du rengör hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har endast krossad LS i halva min box och resten har jag en påse med Aktivt kol samt fosfatremover.

Högst upp har jag en filtersvamp som jag kramar ur varje dag. Jag kan plocka ut allting väldigt enkelt.

Det där ska jag prova :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...