Gå till innehåll

Riktlinjer


pegekin

Rekommenderade inlägg

Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna.

Hur stor del av Mg Ca och Kh.

Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump.

Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag.

Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korrekt sätt är väl att mäta hur mycket värdena sjunker under ett dygn och sen starta med dosering tillräckligt för att täcka den förlusten. Sen justerar man efterhand som värdena förändras.

Såhär doserade jag när jag satte igång med balling light enligt fauna marins recept på ett 375L. Mätte varje dag första veckan och justerade doseringen därefter, sen en gång per vecka. Hade mest SPS fraggar och några större LPS/Mjukis i karet när jag satte igång.

MG CA KH

Dag 1: 60 60 0 (Här mätte jag hur mycket KH sjönk på ett dygn och sen startade jag doseringen med vad som krävdes för att höja det)

Dag 2: 60 60 50

Dag 3: 60 60 60

Dag 4: 20 20 60

Dag 5: 20 20 60

Dag 6: 30 30 60

Dag 7: 40 40 80

Vecka 2: 30 30 80+man60

Vecka 3: 20 40 100+man60

Vecka 4: 40+60man 60 100+man120

Vecka 5: 50 50 120

Sen har jag mätt varannnan vecka ungefär men de värdena har jag inte kvar, har justerat ner mängderna efterhand för jag gav bort en hel del koraller under en sjukdomsperiod när jag inte var hemma och kunde sköta det. Just nu har jag ungefär som när jag startade och doserar 20 20 60.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...