Gå till innehåll

Hanna Checker Phosphat 713 ppm 0,04?


msen

Rekommenderade inlägg

Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?

Ja. Det ska de göra. Gärna inte så mycket högre dock. 0.02-0.04 är ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - Hanna Checker Phosphat 713 ger svaret i ppm (eller mg/l) Dess noggrannhet uppges till ´plus - minus 0,04 ppm. Läser du ett värde på 0,04 ppm så kan det alltså vara - enligt tillverkaren - mellan 0 och 0,08 ppm i ditt vatten. Din fråga var om det i ett normalt saltvattensakvarium skall stå 0 eller 0,04 ppm när man läser av. Min åsikt om det är att så länge det är under ca 0,3 -0,2 ppm så är det okey för de flesta akvarium av blandtyp. För extrema "färgade pinnar" akvarium där man vill maximera grälla färger kan man rikta in sig på betydligt lägre värden men min egna åsikt är att man inte skall under 0,04. Eftersom Hanna osäkerhet är plus - minus 0,04 ppm så är det en delikat fråga vart man lägger sig. De flesta här på SG sätter ett samband mellan höga näringsvärden och cyano/dinoflagelater - jag tycker dock att man genom åren har sett motsatt effekt - alltför låga värden tenderar att ge cyano och dinos. Jag säger inte att så alltid är fallet men går ni några år tillbaks i tiden (innan lågnäringstrenden beslöt sig för att gå mot 0) så är det betydligt mindre frågor och disk om cyano och dinos.

Frågan om höga fosfatvärden i vattenkolumnen ger grönalger är också på tapeten nästan alltid. Ja är det 0 i fosfat - då växer inte något som utnyttjar fosfat från vattenkolumnen - men rent teoretisk gynnar man då organismer som kan gå ner i substratet och själv hämta fosfor - i praktiken är det andra faktorer som ger ett algfritt eller algbehängt akvarium

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...