Gå till innehåll

Stn


Rekommenderade inlägg

Har en havsodlad Acropora valida(tricolor) tror jag det är.

Haft den i minst en månad och den börjar dö nerifrån på ena sidan och lite på topparna på två ställen.

Kört korall dip men är osäker om det hjälpte. Vad ska jag göra? Kan den återhämta sig eller måste jag fragga ner den?

Kan det spridas till andra koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har den för flöde?

Vad har du för alk, har det svängt? Näringsvärden i kombination med alk kan vara intressant.

Tror inte det är ljusrelaterat när det är både topparna & basen.

Om det vänder och blir bättre så kan den återhämta de döda delarna, men säkrast är nog alltid att fragga bort det döda. STN smittar inte, däremot om det är bakteriella sjukdomar som tex White Band kan det smitta, men bakterierna finns nog redan i karet och kan ställa till det för svagare koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stod i mittenhöjden. Ställt ner den på sanden idag för att inspektera. Den har nog lite svagt vitt på alla delar så det blir inga stora fraggar om jag skär ner den.

Har precis ställt ner flödet. Hade ca 1900L/h innan. Har inte mätt näringsvärdet nyligen. Men har alltid haft icke mätbara Po4 och No3 med JBL.

Börjat nyligen med en testsoppa kalkvatten med kolkälla. Men allting började innan jag gjorde några förändringar.

Alkanitet har legat runt 8. 11/3 och 29/4 gick den ner till 7 och 20/4 på topp 11 i KH. Vet inte hur tillförlitligt den sista svängningen är.

Men problemet med STN började för nån månad sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade 31.000L/h +eductor på returen först. Minns inte när jag ändrade till 19.000L/H

Men har bara 11.000L/h nu på test sen några dagar. Va för mycket för vissa LPS innan.

Dom får mat från foder automat 3ggr om dagen(ocean nutrition formula 1+2) sen matar jag frysfoder nästan varje dag tinad i amino/näringslösning Preis V-power.

Matar koraller med Preis coral energizer,coral V-power eller Red sea reef energy A,B 1-2 ggr veckan + använder 7 Korallen Zucht soppor nästan dagligen.

Har 23 fiskar på 700L. Endast 2 ""stora fiskar" största på 11cm och näst störta på 7-8cm.

Ändrat av Felix.W
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökade till 19000L/h igen idag. Koralldippade den när jag ändå höll på med det på nya koraller. Har en ny ganska stor A.millipora kolloni hoppas den klara sig bra.

Börjat mata med phytoplankton också(ser och luktar identiskt med den gröna sörjan från skummaren...) Fick även hem en stor Tridacna crocea som är anledningen.

Även börjat använda FM baktoblend.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan acropora sp. blue stag fragg dog också. Tror det var transport stress. Vattnet i påsarna va vita och det låg en död krabba med milliporan.

Musslan såg bra ut första timmarna så har ingen aning. A.valida verkar sluta dö. Dom mindre grenarna ser bra ut och dom blekta delarna har blivit brun och inget nytt vitt syns till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...