Gå till innehåll

Actinic 140Watt


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag undrar vad fördelarna/nackdelarna är med ett sådant lysrörspaket som jag har?

Undrar om det går att köpa lysrör till denna sak? Mitt är sönder.

Som jag fattat det ska det vara ett 140Watts actinic lyrör som är 1500mm långt, har ingen aning om var man köper sådana.

Skickar med bilder på drivdonet.

Mvh Nelson

post-1446-14468912271181_thumb.jpg

post-1446-14468912271279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

såg först nu att du ville veta för och nackdelarna.

fördel: ger mycket ljus på liten yta.

nackdelar: dyra rör, långa rör, svårt att få tag i nya rör + lite till.

jag hade personligen använt denna till att driva 2st T5 80w i serie.

lika dant som 2st 8w rör på en 13w reaktor och 2st 18w rör på en 36w reaktorn.

om du kopplar denna till T5:or så får du ut mer ljus och gör miljön en stor tjänst då T5 rör innehåller ca 5mG kvicksilver jämfört med över 60mG i de stora färgade T12:orna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det enda man behöver för att seriekoppla 2 rör är 4st lysrörshållare, 2st glimtändare. vid val av glimtändare så finns där en mindre regnskog att välja i. bara för att det står serie på tändaren så kan den lik väl användas som singel. S2 är uteslutet. en möjlig lösning skulle kunna vara 2 st S10[singeltändare] i serie.

ST191 100-140w är även en tänkbar tändare.

jag kan ej visa hur man gör men här är en beskrivning:[http://www.osram.se/Bilder/PDF/Allm%c3%a4nbelysning/Lysror.pdf]

kolla på sidan 4.33 och fig nr 2!

innan du kopplar ihop det så ska du koppla ett motstånd på ca 50-100 ohm mellan ena änden på ett rör och glimtändaren så att inte startströmmen blir för stor och bränner sönder förvärmningselektroderna i rören.

de som finns i kopiatorer är CCD/CCFL och är små lysrör som inte har nån förvärmning utan tänder på över 1000V. det är likadana som folk trycker i sina datorer för att få en coll stil på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

en drossel uppvisar inga tändenser om den inte belastas. drosseln har SIN A[vinkelhastighet x fi]. som ger cosfi. detta är hur kurvan kommer blir fasförskjuten.

har du en multimeter? voltmeter?

om ja; mät spänningen ut från drosseln. obelastad så ska den ligga på 230V.

om du belastar den med ett motstånd så ska spänningen skunka och drosseln ska surra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...