Gå till innehåll

Flytt av inredning och individer


Aufgedyng

Rekommenderade inlägg

Tja,

Ska köpa en ny större tank och tänkte flytta allt liv från två mindre till ett större. Någon som har något tips på hur jag bäst gör detta utan att ta

livet av allt. Det nya akvariet kommer behöva i stort sett all teknik från 190 karet så jag behöver om möjligt göra detta i ett svep.

Jag har inte så mycket fisk, 3 cardinaler,1 gul kirurg, lite putsarräkor. I korallväg har jag mest softisar men även ett par Acropora. Jag har ca 30-35kg levande sten.

1st 100L + 190L ska till ett 360L.

Någon som har gjort något liknande?

Mvh,

Mats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har gjort liknande flytt två gånger och det har gått bra. Jag bytte vatten mellan de mindre akvarierna i ett par omgångar i några dagar föra att båda skulle få ungefär samma värden. Sedan körde jag en hävert till nya karet och fyllde på med hälften av vatten flyttade sten och sedan levande. Pumpade över resten av vattnet men skippade sanden.

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort samma sak, men med 100% nytt vatten. Kolla salthalt och temperatur noga, låt det nya vattnet mogna någon dag extra. Gör gärna ett par vattenbyten på det gamla för att sakta få näringsvärden och annat nära det nya karets. Det kommer gå finfint.

Det kan vara värt att köpa på sig ett set doppvärmare, en billig liten streamer och någon liten maxijet för framtida haverier mm då det kan vara bra att bygga upp en extra spontan-burk.

Lycka till!

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående sand så finns det väldigt mycket infauna (grävande djur så som maskar, snäckor och ormstjärnor) som är väldigt värdefull, däremot innehåller också sand en massa bös. Försök håva upp djuren med en grov håv, spar en del av sanden, men byt till ny till största del.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...