Iksero Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Har 450l. (vill ha mycket fisk)Och funderar på en ny fristående skummare tex en Grotech HEA150 (300-1000l med Ehiem 1250, 28w) men är den verkligen värd sitt merpris?Den skall vara tystare (enl. tillv.) men vad mer?skummar den bättre än motsvarande från andra tillverkare tex aqua.., deltec som säljer "betydligt" billigare dvs per liter enl. respektive tillverkare.//Iksero Citera
Jaken Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Dessa billigare skummare drivs oftast med AquaBee pumpar. Enligt mig är de skitdåliga, opålitliga och kräver konstant rengöring. Satsa på en skummare med Eheimpump, funderar själv på en Grotech Citera
Vitamin Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Jag kör med både Eheim & AquaBee, såklart är Eheim pumparna bättre, låter mindre & är en uns starkare, men jag har aldrig haft strul med en AquaBee... Citera
Klubbsson Postat 28 september 2005 Postat 28 september 2005 Tillverkarnas uppgifter på hur stort kar skummaren klarar ska man ta med en nypa salt, för dom har ganska olika mått på belastningar och resultat. Man ska istället titta mera på vilken typ av skummare man köper, syrestensskummare, venturi eller en med neewheel. samt vilken pump som driver skummaren.Om du väljer mellan deltec och grotec kommer du nog bli nöjd i bägge fallen. Citera
Iksero Postat 28 september 2005 Författare Postat 28 september 2005 Tackar så mycket för svar.Köper nog en Grotech, trots priset.//iksero Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.