fraggen Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt.Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32.Och glöm inte bort att besöka Sjöfartsmuseét i sommar om du är i Göteborg! Citera
Dykaren Postat 26 maj 2014 Postat 26 maj 2014 Problemet med vipparmsmätare är främst att de är opålitliga. En liten luftbubbla under armen så får du ett galet värde. Citera
fraggen Postat 26 maj 2014 Författare Postat 26 maj 2014 Det bör man vara observant på och försöka skaka bort.. skölj mätaren under vattenkranen när du använt den annars kan salt fastna inne i den och Kolla salthalten regelbundet. Citera
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 29 maj 2014 Postat 29 maj 2014 Kul men besök! Och alltid kul när det finns tid över att visa upp lite bakom kulisserna / David Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.