Gå till innehåll

pocillopora


Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har köpt en pocillopora och undrar över praktiska erfarenheter gällande skötsel. Jag har placerat den ca 30 cm rakt under 60w led 16000 k. Flödet på vattnet från närmsta pumpen är ca 2800 liter/h, ej rakt på korallen. Polyperna är fullt expanderade och topparna på korallen är ljusa. Vilka tecken på vantrivsel bör jag hålla uppsikt på? Menar då tidiga tecken.

Med vänlig hälsning/ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under 2,5 år haft ett par pocilloporor i mina SPS-kar. De verkar odödliga.

De gillar rejält med flöde. De klarar sig i lågt ljus men mina har alltid blivit snyggast i massor med ljus och väldigt låga näringsvärden.

Under riktat LED-ljus har jag haft en del vävnadsförlust från basen. Det är väll ett säkert tecken på ljusbrist &/eller för lågt flöde. De har återhämtat sig efter lite T5 kom upp över karet.

Jag har mina 40cm under 300w ATI ledhybrid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har under 2,5 år haft ett par pocilloporor i mina SPS-kar. De verkar odödliga.

De gillar rejält med flöde. De klarar sig i lågt ljus men mina har alltid blivit snyggast i massor med ljus och väldigt låga näringsvärden.

Under riktat LED-ljus har jag haft en del vävnadsförlust från basen. Det är väll ett säkert tecken på ljusbrist &/eller för lågt flöde. De har återhämtat sig efter lite T5 kom upp över karet.

Jag har mina 40cm under 300w ATI ledhybrid.

Då låter jag den stå kvar där den är placerad nu + att jag vet vilka tecken på vantrivsel jag ska observera. Trevlig korall.

Tack för delad erfarenhet!

Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...