Gå till innehåll

Miljöpåverkan av saltakvarium?


Julgran

Rekommenderade inlägg

Under helgen när jag stod och "blaskade" med vattenbyte som bäst så funderade jag på ifall det vi häller ut i avloppet påverkar miljön på något sätt. Hur är det med den saken, är det någon som vet?

1) Medel från alla vattentester - visserligen häller man bara ut några få ml i vasken åt gången, men kan någon av alla de vanliga testerna påverka på minsta sätt? Det borde inte vara så, men jag är för ny för att vara säker.

2) Vattenbyten - saltet i vattnet lakas väl ut i reningsverket, men hur är det men alla små mikroorganismer och lite större kryp? Jag plockade en "fire worm" häromdagen och spolade ner i toaletten, hur vet man att den lilla rackaren inte överlever reningsverket och spolas ut på ett mindre lämpligt ställe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle tro att dom små mängder kem som akvarister häller ut,inte ens är en mikro-mikroskopisk påverkan jämfört med alla rengöringsmedel som sköljs ut av hushållen.

beträffande din fireworm, så garanterar jag att den inte ens överlevde till första rörkröken.

Men varför tar du bort dom? Jag tycker det är bättre att låta alla såna djur vara kvar, "tills dom bevisats skyldiga" -dom flesta är nyttodjur!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick av bara farten, man hade ju läst lite här och där att man ska ta bort dem. Som nybörjare gör man ju som andra tycker att man bör göra. Sen om det verkligen är det bästa kan man ju alltid diskutera.

Lovar att inte ta bort något i onödan från och med nu, man vill ju inte göra sig av med nyttodjur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...