Gå till innehåll

DSB


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag är på gång att sätta upp ett par 120-l kar som ska anslutas till sumpen. I dessa kar ska jag dels köra DSB och dels odla Caulerpa. I ett ev tredje ska jag sätta i en extra skummare och lite annat.

Min fråga är: Vilken genomströmningshastighet ska en DSB ha?

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft en DSB själv, men jag tror faktiskt inte det spelar nån roll.

Man behöver inte något jättegenomflöde för att få samma halter av nitrater mm som i huvudkaret.

Jag tycker inte det finns nån större anledning till att bara pumpa runt en massa vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet så är det bara Norberg och Björn som kör med DSB här på forumet och åtminstone en utav dem blåser på rejält över DSBn och tycker det funkar bra,själv tänker jag köra lite lagom,kommer bli ca 600l/h över min 40L DSB.

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde först med mycket långsam cirkulation över den eftersom jag var rädd att den skulle "virvla" upp. Nu när den har mognat och börjatt fungera riktigt bra så blåser jag på ganska mycket och den verkar må bättre av det.

Vad ska du kör med för sand?

Har du fått tag på levandesand?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn: Vad innebär "att blåsa på" i l/tim räknat? Hur stor är din DSB i yta och djup?

Jag väntar på karen - får dem förmodligen i nästa vecka, men får inte ställningen förrän veckan därpå - så jag har inte skaffat sanden ännu. Men jag tänkte köra finkornig aragonite (har inte exakta kornstorleken till hands just nu). Denna sand säljs också som "levande", dvs förpackad i vatten med en himla massa bakterier. Det är den enda utvägen jag har i dagsläget. Tar tacksamt emot förslag.

Jag ska till Australien över jul och nyår (ska dyka ute på Barriärrevet) och har kontaktat saltvattensaffärer där för att förvissa mig om att de har levande sand att sälja. Och det har de. MEN, det är olagligt att ta något som helst korallrelaterat ut ur landet. Man kan köpa det i affärerna och slänga det i ett kar i Australien men du får inte ta ut det ur landet. Så jag får se hur jag gör...

Jag tar i alla fall aldrig något direkt ur havet från de dykplatser jag besöker så det är uteslutet. Men kan tänka mig ta risken att ta några kilo inköpt levande sand genom tullen...

Hursomhelst vill jag inte förlita mig på det. Jag vill ha en lösning på sandproblemet oavsett Australien eller ej. Så jag är tacksam för förslag i den vägen.

Måtten på mina DSB/Caulerpa-kar blir 125x30x30 (112,5 liter). Caulerpa-karet blir belyst 24 tim/dygn medan DSB'n blir beslyst i samma intervall som huvudkaret.

Ett eventuellt 3:e kar blir enbart för att få plats med teknik då jag tycker det börjar bli väl trångt i huvudsumpen - tror jag får översvämning vid ett strömavbrott (!), sumpen klarar nog inte att svälja det som rinner ner från huvudkaret.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en väldigt liten sandbädd i mitt refugum 60x35cm och 12cm djup. Hela sumpens genomströmning går över sanden och det är 2000L/H. Det blir juh inte väldigt strömt eftersom allt det vattnet passerar över hela bredden 35cm.

Jag vet inte riktigt vad det är för sand jag har men den hette rundkornig korallsand och den är väldigt finkornig. Den levandesanden du får tag på är det bara bakterier eller är det djur också?

För min erfarenhet är att det är djuren som är viktiga och tar tid för att bli många, bakterierna kommer tämligen fort, i mitt fall började jag redan efter 3veckor se bubblor nere i de syrefria regionerna. Utan djuren som gräver runt och för ner nytt vatten är bakterierna tämligen värdelösa. Så om du får tag på rikligt med sanddjur kan du få igång den mycket mycket snabbare!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så har jag förstått det också, men då är frågan: VAR får man tag på dessa djur, eller den sand som innehåller dessa djur?

Jag har läst på Reef Central att djuren från den levande stenen inte är desamma som man finner i riktig levande sand. Det optimala skulle vara att få tag på äkta levande sand.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som norrlänning en hel del mil från närmaste levandesand blev det levandesten för att få sprutt på min DSB. Man får inte samma djur rikedom från levandesten. Men det fins lite smått och gott i stenen som egentligen hör hemma i sanden. Jag har fått ett par maskarter och några kräftdjur som gräver tunnlar och lever i sanden och är gjorda för det, jag antar att de kommer från stenen. Men det tog ruskigt lång tid för dem att ettablera sig.

Ett tipps är att mata sandbädden sepparat det ökar förökningstakten avsevärt. Jag är också nyfiken på om denna "riktiga" levandesand går att få tag i för jag skulle vilja ha lite fler arter bla spagettimaskar.

Nån som vet!?

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några tankar från mig också angående DSB!

Jag tror att det är bäst att köra med så finkorning aragonit eller Calcialith som möjligt hellst alla korn mindre än 1,6 mm. Jag vet att det är omöjligt att nå dit men man kan ju eftersträva det!

Man behöver komma ner ordentligt i storlek för att alla de små maskar man vill ha i sanden skall kunna "käka den" så att den blir rejält bearbetad.

När det gäller genomströmmningen tycker jag det räcker med det flöde som man har mellan sump och huvudakvarium. kanske förstärkt med en liten cirkulationspump om bädden är stor.

Jag själv rekomenderar DSB varmt, den tar hand om skräpet i akvariet på ett mycket effektivt sätt. Men skaff ett så stort som möjligt rekomenderar jag. Mitt var på ca 100x50x13 cm och totalt 100 kg. Du får en överkapacitet på att ta hand om avfallet i ditt akvarium som inte många andra metoder ger samtidigt som du får ett bra Ca värde i ditt akvarium. ( Mitt kanske vart något högtsmiley5.gif, men det berode på materialet i DSB:n)

MEN!!!,för att få ett så välfungerande DSB som möjligt bör man vara berred på att fylla på ny sand med nytt liv i varje år samt att byta ut hela bädden med 4-6 års mellanrum. Detta för att djurlivet i ett DSB blir för utarmat med tiden, volymen är för begränsad för att behålla en hög artrikedom.

Jag vet en firma i Tyskland som är villig att skicka LS till mig/någon annan i sverige. Så här ser deras prisbild ut!

"It is possible to send live sand. I receive it from the Caribean.

The üprice of one kilo amount to 13,00 Euro.

The mail-order price by air freight from Germany to Sweden is:

till 4 kilo 22,00 Euro

4-8 kilo28,00 Euro

8-12 kilo34,00 Euro

12-20 klilo46,00 Euro

the maximal weight for one box is 20 Kilo total."

Så jag tycker att det ser ut att vara vettigt men kanske en aning dyrt. Det räcker ju med några kilo för att föra in djuren i bädden om man inte har bråttom förståss!

Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack! Hur många kilo vill du ha? Jag tar åtta för leverans om ca 2 veckor (då jag har karen uppe och redo att köras).

Nån mer som vill ha?

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 kilo räcker väl då inte till din bädd antar jag? Har du tänkt att ympa in detta i den andra sanden? Hur har du tänkt då? I med den rena sanden och sedan lägga den levande ovanpå? Eller blanda in? Fasen jag är sugen men kommer inte att hinna till på 2 veckor. Först skall jag till frankrike och sen måste jag bygga om sumpen helt. Massa pyssel altså innan detta kan gå. Hur bygger ni DSB:n? Som ett Jauber-filter altså med en upphöjd botten med stillastående vatten eller i med sanden bara?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med sanden bara. Annars blir det ett plenum eller vad det heter och de ska tydligen vare sig fungera lika dant eller lika bra. 8kg borde räcka man använder bara den levandesanden för att ympa in liv. Man lägger den överst på den "döda" sanden.

Lite sugen också på typ 2kg eller nått men min sandbädd fungerar så bra nu. Den vänds runt hela tiden av alla djur och den är alltid helt ren så jag ska nog låta den vara medans den fungerar =)

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker jag också Björn. FDSLB=Funkar Det Så Låt Bli. Jasså plenum eller DSB skilljer på så sätt. DSB fungerar altså bättre än Plenum.?

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar bättre är väll inte säkert men mer prylar brukar ju krångla lättare. Plenumet är ju lite pilligt att sätta ihop, DSB slänger du ju bara i!

Kaj! jag får vänta och beställa senare det blir lite för tidigt för mig. Men vi kan väll få en rapport på kvalitetensmiley1.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter: Totalt behöver jag 20 kg och av dessa tänker jag då köra 8 kg levande från början och 12 kg "död" sand. Jag har kollat runt på nätet lite och det är tydligen ganska vanligt att låta den levande sanden befolka den döda. Jauberts plenum hittar man inte så mycket om så jag tror inte jag kommer att köra den varianten heller.

Jag har mailat tysken - finns inget om levande sand på deras on-line-shop - så får vi se om han svarar.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej W!

Förutom den levande sanden funderade jag på den där Carib Sea Aragonite som man kan köpa i svenska butiker. Så finkornig som möjligt. Jag har inte exakta uppgifter till hands just nu angående storlek.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, för länken Wrang. Jag har inte hunnit kolla den ännu, men ska definitivt göra det.

Vi förlorade tyvärr en del värdefulla inlägg i helgen, men för er som hängde med där kan jag meddela att jag fått svar från tysken. Han tar hem levande sand från Karibien mellan 6 och 9 oktober och skickar direkt vidare. Priset är 13 euro/kg. Fraktpriset som Norberg angav har jag inte fått bekräftat ännu (och nu har vi tappat bort det inlägget så nu kommer jag inte ihåg det - Norberg: Du kanske kan posta det igen?), men jag kom ihåg att 8 kg inkl frakt skulle bli 2.000:-

Om någon mer vill ha kan ni slänga iväg ett mail eller ett meddelande i min brevlåda här på forumet senast fredag. Ni kan självfallet själva beställa direkt av tysken också - tror inte vi tjänar något speciellt på att beställa ihop. Men, ändå: De som vill ta samtidigt med mig, meddelar mig senast fredag. På lördag lägger jag min beställning.

Tack Norberg för tipset!

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan jag det Kaj!

The mail-order price by air freight from Germany to Sweden is:

till 4 kilo 22,00 Euro

4-8 kilo28,00 Euro

8-12 kilo34,00 Euro

12-20 klilo46,00 Euro

the maximal weight for one box is 20 Kilo total.

The mail-order occur with advance payment.

Because of the reason, that a longer storage-time between the two flights isn`t favourable for the live sand, there are following methods which are used for an order:

1. order through the costumer (client)

2. notification to the costumer abaout the time when the import takes place with the request for a deposit of 20% of the order value

3. After the arriving of the import here I`ll send you by e-mail the whole invoice

4. After receiving the confirmation of the bank abaout the transfer of the rest money , we will send the ordered goods as fast as possible.

At the same time we will send by e-mail the confirmation of the mail-orderwith the arriving date of the consignment to you.

Lycka till med beställningen!

Tommysmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej har en fråga till er som dsb, har kalciumvärdena stabiliserat sig efter ni startat er sandbädd? Märks det någon skillnad överhuvudtaget på kalciumvärden/kalkdosering?

/Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag beställt 20 kg levande sand från Aquaristik Service i Tyskland. Sanden kommer någon gång mellan 6 och 9 oktober, direkt från Karibien och vidarebefordras hit omgående. Det ska bli intressant. Jag har modifierat karet som DSB ska ligga i så jag kan ha 15 cm sanddjup.

Karen och aluställningen till dessa får jag nästa vecka och pvc-delarna har jag redan fått från Akvarieudstyr (på mindre än 5 dagar efter beställning !).

Det andra karet ska jag odla Caulerpa i, med 24 timmars beslysning.

Ett eventuellt tredje kar (är ej beställt ännu) ska jag ha för att sätta lite teknik i så det inte blir så trångt i sumpen under karet.

Tack för hjälp, tips, råd och synpunkter så här långt.

/Kaj

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, var förbi zoo giganten i Lomma innan i veckan. Jag såg att de hade någon påse liggande på hyllan som jag tror att där stod att innehållet var levande sand.

Kan vara lönt att kolla innan ni beställer från tyskland nästa gång.

//Marhag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...