Gå till innehåll

centimeter för att ta av kopp


Jaken

Rekommenderade inlägg

Sitter och klurar om jag kommer ha plats för min tänkta skummare i min sump. Den är 74 cm hög med skummarkoppen och jag måste få reda på hur många cm spelrum man behöver för att man ska kunna ta av skummarkoppen som har bajonettfattning. Någon som har en HS skummare som kan ge mig ett ungefärligt mått??

Tror ni 2 cm räcker?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=3350

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en HS ståendes. Den jag har är dock bara 67cm hög, men om jag skulle vilja ha en så tajt inbyggnad som möjligt, så skulle jag kunna lyfta ur skummarkoppen om utrymmet till "taket" är 2cm. Ca 1.5cm krävs...men lite mariginal är aldrig fel ;)

Har för övrigt "samma" modell, fast den med en enkel pump...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så jättemycket Datate

Så här ligger det nämligen till:

Pga golvslipning så är akvariet nerplockat i tunnor och småakvarier.

Skummaren kommer inte förrän nästa vecka men jag ska köra igång akvariet redan nu i helgen. Som det ser ut nu få jag inte in skummaren i sumpen utan vissa modifikationer av ställningen måste ske för att den ska gå in. Jag kan inte trolla fram sådär jättemånga centimeter. Det är därför jag undrar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, HS-skummarna verkar vara "ovanligt" höga om man tittar runt lite på olika märken och modeller. Nått jag inte visste då jag köpte min. Nu blir skummaren för hög för att ha under karet...i min mening, så jag har långt framskridna planer på att montera upp ett Ivar (IKEA)-skåp på 80x83x30cm över karet och placera skummare, nitratfilter och fosfatfilter i. Alla lösningar är bra utom dom dåliga brukar det ju heta hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det blev affär. Sitter bara och väntar på att skummaren ska komma. Den borde komma nästa vecka, tyskland->Sverige.

Jag fick betala 3050:- med frakt och bankens och alla andras avgifter. Bra pris som bara den. Bara det inte ligger en dyr tegelsten i paketet när jag öppnar det.

Tror inte att jag orkar bygga en ny bänk. Ska åka och handla virke och göra lite modifikationer istället så att jag får in den.

Någon som har det där inspelade avsnittet med Martin Timell när han modifierar en sump och benställning? Jag verkar ha oordning i signerade DVD samling med Timells bästa fixartips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...