Gå till innehåll

Det är så svårt, Prinsen håller på att dö!


Skafar

Rekommenderade inlägg

Hej

Vi har nu haft vårt första saltvattensakvarium över ett år men stöter ständigt på nya bekymmer! Att det skulle vara så svårt trodde man ju inte! Vi kämpar med att få rätt på vattenvärdena men så fort vi lyckats (något så när) åt ena hållet blir det problem i andra änden. Lite NO3 och PO4 då börjar LPS korallerna att må fint men samtidigt så blir det väldigt lite gröna alger i akvariet och andra invånare som Salarias (vår första fisk (Prinsen) och sjöstjärnor (äter på sina egna armar) och sjöborrar håller på att dö av svält! :( Vi vill inte att Prinsen ska dö! Vi har försökt att mata honom med algmattor och frusna alger med pincett men han vill bara ha alger som sitter på rutorna och där finns tyvärr inget. Vi har till och med slutat skrapa två av rutorna men det blir nästan inget på dem ändå! Vi har slutat med Napox nu för 14 dagar sedan. Nu börjar NO3 och PO4 att sticka uppåt igen. Röda slemalger som verkar vara ett problem med låga NO3 och PO4 värden börjar dra sig tillbaka, gröna alger på rutan finns det fortfarande inga. Troligtvis bara en tidsfråga innan LPS börjar se mindre glada ut! Ska försöka lägga oss på något mitt emellan men det är ju inte lätt! Snälla är det någon som har något råd om hur vi ska få Prinsen att överleva?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tyvärr så verkar det vara vara ett ganska vanligt fenomen att Salaris svälter ihjäl, varför vet jag faktiskt inte. Våran dog för någon månad sedan, slutade äta helt plötsligt och ändå fanns det en hel del alger för den att äta.

Tror inte du är ensam om att just den fisken dör.

Började med mitt kar på 80 liter i höstas och jag kan hålla med dom att det inte är enkelt men jag tror man måste ha tålamod, eller jag intalar mig det i alla fall eftersom jag så gärna vill få ett fint akvarie med en massa koraller en dag.

Kämpa på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy. Vi matar med flingor en gång om dagen och frusen mat (Mysis och Röd Plankton) en gång om dagen. Förr var Prinsen alltid rund och riktigt fet om magen men nu är han väldigt spinkig. Vi ser aldrig att han äter något annat än på rutorna. Hur länge klarar sig en fisk utan mat?

Med vänlig hälsning //Micke & Gunilla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...