mrnorton Postat 29 juni 2014 Postat 29 juni 2014 Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe.Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt? Citera
jflod Postat 29 juni 2014 Postat 29 juni 2014 Man måste se på toleransen hos mätaren för att veta detta. Min erfarenhet är att de flästa mätare ligger inom någon grad villket räcker bra för ändamålet. Någon av dina verkar vara lite dålig. Har du likvärdig placering på dem?Själv har jag en mätare som sitter på regleringen på doppvärmaren samt en egenhändigt gjord med 1-wire sensorn 18b20 samt att jag använder ir febertermometer för snabbkoll. Alla skilljer < 1° Citera
mrnorton Postat 29 juni 2014 Författare Postat 29 juni 2014 Givarna och den analoga sitter på samma ställe. Den digitala tycker jag avviker lite för mycket. Gick efter den digitala när det var som varmast och började bli orolig när det bar iväg över 29°. Så om jag hade mätt med den analoga så hade det i såfall inte varit någon fara. Jag tror mer på den analoga i detta fallet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.