Gå till innehåll

Mitt första saltkar


Marcus_95

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. :)

det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del.

behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro?

och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt?

Fler saker jag bör tänka på?

Mvh

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du behöver ingen sump..visst kan man dölja teknik i karet..till viss del..men förövrigt kommer sällan ifrån någon som helst teknikfrånvaro i ett akvarium även med sump..tror inte jag sett något någongång här,, alltid något som syns..men omöjligt är det nog inte. Annars är det första du ska bestämma dig för: Vad ska du ha i akvariet? och hur bor du? har du egen brunn är nog osmos att föredra..har du kommunalt vatten kan du klara dig med kranvatten..vilket skulle förenkla det hela i typ 170 o andra sidan om du ämnar köpa massa dyra koraller vill du nog inte pröva dig fram..så då är osmos ett måste..likaså belysning..vad ska du ha? t5 lysrör kommer du långt med..men ska du ha ljuskrävande är led mer energisnålt o mindre skrymmande...skummare är inget måste men det handlar om belastning av systemet..den hjälper till..men man kommer långt på veckovisa delvattenbyten om man har låg belastning av djur...streamers eller cirkulation är bra..finns ingen anledning att inte köpa streamers i prisskillnad..rejäl men ändå inte tvättmaskin i cirkulation..finns massor att läsa här om cirkulation...levande sten är heller inget måste..ofta en dyr utgift men man får med både önskade o oönskade varelser..lite rysk roulette..sen finns det äkta o konstgjord levande sten.finns åsikter om ..man ska ha en rekkomenderad mängd på cirkus 10 procent av volymen..vill du komma billigare undan kan du välja död levande sten o ympa in lite levande sten

Bra produkter är tunze comline finns både skummare o filterhus med ytavrinning som man kan gömma värmare i och ha i partikelfilter,kol,och ev fosfatremover och som man kan stå ut med i något hörn..alltså rent estetiskt...A och O är att simma lugnt med belastningen i början..i mitt tycke mvh hagbard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack så hemskt mycket för all värdefull info! :) jag tror nog att jag kör utan sump trots att karet är på 275 L. Behöver jag köra med något filter, tex som jag använde då jag hade sötvatten eller liknande? :)

Angående skummare så funderar jag på denna: http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 är den något att ha eller är den dålig?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, grejen är den att jag just tagit studenten och har för närvarande inget jobb och därmed ingen fast inkomst.. Dessutom har jag ingen aning om hur man bygger en sump och har inte råd att köpa en heller.. Jag ser klart fördelarna med det men har för tillfället inte råd.. Alternativet är att jag väntar med att starta upp det tills jag har en fast inkomst iofs.

Men vad har ni för andra tips till en nybörjare?

Och vad tror ni om skummaren jag föreslog?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med skummare och starta upp det i början utan. Efter en månad eller två och du fått ihop det som behövs till skummaren så köper du den som passar. En påhängs med ytavrinning skulle jag rekommendera men regelbunda vatten byten och ej överdriven matning så kan du köra utan skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...