Gå till innehåll

El + vatten - vad stämmer?


Julgran

Rekommenderade inlägg

På en tidigare tråd under mitt första akvarium frågade jag om det här med elsäkerhet. Consensus var att en jordfelbrytare bryter strömmen även om man inte har jordade uttag.

Idag var jag inne i en belysningsaffär i sthlm, där sa elektrikern att en jordfelbrytare troligtvis inte löser ut om det sitter i ett ojordat vägguttag. Visserligen var han lite stressad, men jag vill nu bolla över frågan till er andra på forumet. Kan det stämma det han säger, att jordfelsbrytaren inte löser ut om uttaget inte är jordat?

Jag har köpt ett par olika fabrikat av jordfelsbrytare (modell billigare) på Bauhaus, Clas Ohlson och ÖB. På alla förpackningar står det att jordfelsbrytaren ska placeras i ett jordat uttag. Men det står inte att det MÅSTE vara ett jordat uttag. (borde väl vara varningstext om det är ett krav med jordat uttag, eller?) Innebär det att de inte funkar i ojordade uttag eller att det är en fördel med jordat framför ojordat. Av intruktionerna framgår ingenting.

I de flesta vardagsrum (i alla fall i lite äldre bostäder) finns det inte jordade vägguttag. Så vad gör man då om man vill ha sitt akvarium i vardagsrummet om det nu stämmer som det som elektrikern sa? Själv tog jag nu och drog en 10 m förlängningskabel från ett jordat uttag för att jag inte vill riskare att steka mina barn av misstag.

Är min oro helt onödig eller kan elektrikern ha rätt? Hur har ni andra gjort i de fall där ni har karet i vardagsrummet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koppla in din nyinköpta jordfelsbrytare i närmaste ojordade uttag, plugga in en hårfön & släng ner den i ditt nytappade badkar, använd gärna 2-300 Liter vatten till testet och se vad som händer. Sen finns det såklart mer sofistikerade tester man kan göra, men jag tror dom kräver en längre elektronikutbildning...

OBS! Egentligen rekommenderar jag inte alls min idé, men den fungerar...!

Fråga Wrang han brukar ha koll på läget! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1) Om man känner av en skillnaden mellan ström in och ut (nolla och fas)

och skillnaden större än typ ~20 mA, så löser brytaren ut.

(ingen jordsladd behövs)

2) Om man känner av ev. ström i jordledaren ( > 20 mA) ,

då löser brytaren ut.

(jordsladd behövs)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar på en Jordfelsbrytare för elcentraler har den inte ens en anslutning för jorden, så jordfelsbrytare har inget med jordade uttag att göra. Som jag nämde i ett tidigare inlägg så kan det bli ett fel som den inte löser på förrän man tar på nånting och skapar en jordanslutning med sig själv, men då löser den alltid.

I äldre byggnader används nästan alltid så kallat 4 trådssystem, dvs 3 faser och en nolla. Någon jord kommer inte in i huset eller lägenheten utifrån. Vad man gör då i en central är att både jord och nolla ansluts till nollan.

Jordningen är till för att leda bort strömmen i från höljet. Strömmen vill alltid gå lättaste vägen tillbaka till jord, en koppartråd med direktanslutning är en lättare väg en genom dig, så det mesta väljer att gå den vägen.

Vill man testa att jordfelsbrytaren fungerar (ska göras regelbundet) så finns det en testknapp på den, denna bryter inte strömmen utan gör ett jordfel som kollar så att mekanismen funkar som den ska.

Jordfelsbrytaren läser av hur mycket ström som går ut genom fasen och jämför det med hur mycket som går tillbaka genom nollan. Jordfelsbrytaren konstrueras sen efter att vid en viss strömskillnad (vanligtvis 30 mA har jag för mig) bryta strömmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl beskrivet Consuegra! och jag kan bara hålla med på alla punkter,utom kanske just med testknappen de modeller jag provat av, bryter när testkanppen trycks in om det finns spänning fram.

har installerat jordfelsbrytare i nya och gamla kåkar.....

jordfelsbrytaren räddar liv, flera gånger har jag varit på ställen där någon står o svär över att "den j-kla jordfelsbrytaren löser ut hela tiden när man ska borra".. det den personen inte tänker på när han står med fötterna i blöt mark med en sprucken stickkontakt är att den just troligen har räddat hans liv.

Sedan är det upp till var och en att avgöra om man vill ha den extra personsäkerheten...

Med vänliga hälsningar Henrik

Elektriker sedan 7år tillbaka

Åter igen väl beskrivet Consuegra......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl beskrivet Consuegra! och jag kan bara hålla med på alla punkter,utom kanske just med testknappen de modeller jag provat av, bryter när testkanppen trycks in om det finns spänning fram.

har installerat jordfelsbrytare i nya och gamla kåkar.....

jordfelsbrytaren räddar liv, flera gånger har jag varit på ställen där någon står o svär över att "den j-kla jordfelsbrytaren löser ut hela tiden när man ska borra".. det den personen inte tänker på när han står med fötterna i blöt mark med en sprucken stickkontakt är att den just troligen har räddat hans liv.

Sedan är det upp till var och en att avgöra om man vill ha den extra personsäkerheten...

Med vänliga hälsningar Henrik

Elektriker sedan 7år tillbaka

Åter igen väl beskrivet Consuegra......

Vilken tur vi har såna proffs på forumet...:)

Det där med "testknappen" sa en elektriker till mig att jag skulle göra var 6:e månad, men det verkar vara lite olika uppfattningar runt den. Men jag tror att det är bättre att testa en gång för mycket än en gång för lite! Jag kan bara säga att om jag inte haft jordfelsbrytare i hela mitt hus, skulle jag troligtvis inte suttit här idag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl beskrivet Consuegra! och jag kan bara hålla med på alla punkter,utom kanske just med testknappen de modeller jag provat av, bryter när testkanppen trycks in om det finns spänning fram.

Förklarade kanske lite otydligt vad jag menade med att den inte bryter strömmen. Strömmen bryts, men inte genom en mekanisk brytning utan att man skapar ett jordfel som gör att mekanismen bryter precis på samma sätt som om det hade varit ett riktigt jordfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...