Gå till innehåll

Mangrove


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Wrang har 1 i sitt kar, jag har precis satt i 5 stycken i mitt, så kan inte säga att jag har någon direkt erfarenhet. :)

Ok, har du dina plantor i display delen? Jag har läst en del om mangrove gällande krav och lämpliga sorter. Frågan är ju hur svårt det är i praktiken? Och vad som är syftet med att hålla plantorna? Jag gillar kontrasten och växtsättet samt att det är ett annorlunda inslag i akvariet. Sker det tillväxt och näringsexport är det så klart välkommet. Var köpte du dina plantor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 10 stycken från England, men har som sagt bara satt upp 5 stycken än så länge. De sitter i displaydelen längst upp på överrinningen mot min balkong. Anledningen till att jag skaffade mina är inte för att öka näringsexporten i första taget, den lär nog vara ganska oförändrad i detta läget, men mer för att få en mer diversifierad biotop i karet.

Resterande 5 funderar jag på att sätta i en sötvattensbiotop med lite räkor och sand bara utan något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte 10 stycken från England, men har som sagt bara satt upp 5 stycken än så länge. De sitter i displaydelen längst upp på överrinningen mot min balkong. Anledningen till att jag skaffade mina är inte för att öka näringsexporten i första taget, den lär nog vara ganska oförändrad i detta läget, men mer för att få en mer diversifierad biotop i karet.

Resterande 5 funderar jag på att sätta i en sötvattensbiotop med lite räkor och sand bara utan något annat.

Jag tänker som du...mangroven tillför något nytt. Har sätt filmer från floddeltan där mangroven utgör "yngelkammare" för många arter. Blev överraskad även över mängden mjukkoraller som lever i mangrovens ytterkanter. Det skapar såklart funderingar kring nästa akvarium som är i planeringsstadiet.

Mvh Ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du ner plantorna i huvudkaret eller vad är planen? Hur stora är plantorna? Är de uppdragna från frö?

mvh Ante

Finns ingen direkt plan. Bonsai mangrove är väl tanken. Men de växer lååångsamt.

jag har röd mangrove. Det är väl inte direkt frön utan sticklingar som man planterar.

man kan dra upp dom i sötvatten, men när de ska över i salt måste man vara mycket försiktig med rötterna. Rötterna är känsliga. Man måste även sakta höja salthalten.

Svåra är väl egentligen att de växer i tropikerna. Dvs de vill ha hög temp, helst aldrig under 25 grader. Hög luftfuktighet och starkt ljus. De flesta vet ju hur stark solen är där dessa växer helt öppet under solen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fortsatte läsa lite till om röd mangrove bland annat. De verkar inte utsödra salt via bladen, stämmer det? Det verkar finnas arter som växer på sten. Mangroven verkar väldigt känslig för omplantering d.v.s att jag flyttar dem från en plats till en annan. Några sorter trivs bäst i anaeroba förhållanden. Hmmm en del att hålla koll på utöver temp, luftfuktighet, ljus m.m.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...