Gå till innehåll

Silikat eller andra alger?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Det är så att jag får en tillväxt av gröna alger(tråd tror jag det är) varje gång jag fyller på osmos-vatten i någon större mängd, typ 5liter i ett 100liters kar.

Vad göra eller ska man kanske inte göra? städpatrullen tar ju hand om algerna. Tyvärr så har min sjöhare strukit så nu får jag ta bort algertna för hand.

Trådalgerna är väl bra mat åt kirurger och andra växtätare?

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Om osmosfiltret är helt. Vad ska vattnet inte innehålla?

Nelson

Helst inget utslag alls på olika spårämnen. Eller ytterst lite.

Har du så att du kan mäta µs så skall det vara lågt. Jag tror jag har ca 120-160 i kranvattnet om jag inte minns fel. I vilket fall så hade jag minsta utslag på mätaren från osmos när jag testade sist vilket då är 10 µs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan Linnex!

Jag förstår inte vad jag ska mäta för något.

Mvh Nelson

µs är ledningsförmågan och är beroende på hur mycket spårämnen det finns i vattnet. Destillerat vatten har 0 spårämnen och leder inte heller ström.

Enklast. Mät osmosvattnet med samma tester som du mäter i karet som påverkar alger. Nitrat, fosfat, silikat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halmstad?

Jag kör förbi Halmstad förmodligen runt 15-16 tiden på fredag och någon gång på söndag. Jag kan ta med mig en mätaren om du möter upp med vattenprov vid säg Preem mot Simlångsdalen (jag kommer från Ljungby). Skicka mig i så fall ett PM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...