Gå till innehåll

Montagelim Pattex


MariaL

Rekommenderade inlägg

Kollar runt lite och hittade denna;

http://www.clasohlson.com/se/Montagelim-&-fogmassa-PL300-Pattex/Pr349784003

Undrar om man skulle våga använda den till att limma LS med till revpelare? Jag ska bygga om lite och vill ha mer höjd. Vet att det finns nåt som heter reeffoam eller nåt sånt, borde inte detta vara liknande? Ville höra efter om någon av er har erfarenhet av denna? Det ska vara UV beständigt, tåla saltvatten och fästa på vått material...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte chansat på det, speciellt inte när den här kostar 66kr mer: http://www.drakfisken.se/inredning/1594-fm-reef-scape-foam.html

Den funkar riktigt bra tycker jag, har limmat två rätt stora stenhögar med sånt och det håller bra även efter ett år i karet. Dessutom lätta att använda, bara stapla stenarna som du vill ha dem och sen spruta in lite (väldigt lite, sväller mycket) sånt här mellan stenarna så sitter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en sån som aldrig vill ta den lätta vägen ;)

Näe skämt åsido, jag var inte så sugen på den pösiga effekten av skum, skulle vilja ha nått nättare och mindre synligt. Jag har deltecs epoxy, men orkar inte knåda ihjäl mig...

Funderade på att ta limpistolen, men har för mig att nån skrev om att det hade dålig hållbarhet i salt. Har du använt skummet? Berätta gärna lite om hur det ser ut och beter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, min dator uppdaterar visst dåligt, det var till Hans jag skrev och frågade om han använt det..men det låter ju lovande! Har du nån bild av hur det ser ut i fogen, Roger?

Tack för länken, där jag kollade på skummet så kostade en flaska nästan 400kr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror ju på lite hur du ska bygga, men om du staplar stenen som du vill ha den först och främst. Sen följer det med ett rör som du kan trycka in mellan stenarna och puffa in lite skum så växer det till sig i hålrummen mellan stenarna och limmar på en stor yta vilket gör att det sitter mycket bättre än tex epoxy (om du inte tar vansinniga mängder epoxy). Om någon del av skummet skulle komma ut så kan du antingen låta det sitta kvar så ser det ut som sten efter nån månad, eller skära bort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ser jättebra ut! Nu har jag lusläst om reffoam men hittar inget om det fäster på vått material och om det måste härda ovan vattnet...alla mina stenar är i vattnet sedan flera år och fulla med mjukisar, sniglar och andra smådjur, så det vore inte jättekul att behöva ha dem ur vattnet i flera timmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...