jhjelm Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Har sedan en tid gått över till Balling light för ett lättare underhåll inför semestern. Tidigare har jag använt TM produkter för att hålla rimliga nivåer på Ca, Mg och KH. Nu till min fråga. Jag pytsar i 5 ml av Ca och 5 ml av Mg per dag. Men jag tillsätter ca 70 ml av bikarbonatet (dunk 3) och jag har svårt att komma över 7 förutom vid vattenbyten. Är det rimligt att jag skall behöva tillsätta så mycket per dag? Jag har kollat med två olika tester så det verkar som mitt KH är runt 7. Akvariet är på 130 liter med en hel del SPS och ganska god tillväxt.Tacksam för synpunkter.Jocke Citera
krille 55 Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Tycker inte det verkar orimligt alls med bikarbonaten. Däremot verkar det lågt med ca tillsatsen. I mitt 250 liters tillsätter jag 200 ml ca och bikarbonat och 80 ml mg Per dygn. Då använder jag oceanakvariums recept Citera
mamadubba Postat 25 juli 2014 Postat 25 juli 2014 Är det Fauna marins prylar du kör med så tycker jag 70ml låter vettigt om du har hög belastning, jag doserar 180ml på mitt 1050l och jag har väldigt lite koraller i det. Doserar 40 resp 60 på ca och mg, så det låter lite lågt med 5ml på dem tycker jag men det är nog inte omöjligt. Det går iaf mycket mer av kh lösningen än av de andra.mvhroger Citera
jhjelm Postat 26 juli 2014 Författare Postat 26 juli 2014 Vad har du för mag. värde?Hej,Just nu har är Mg 1450. Citera
jhjelm Postat 26 juli 2014 Författare Postat 26 juli 2014 Tycker inte det verkar orimligt alls med bikarbonaten. Däremot verkar det lågt med ca tillsatsen. I mitt 250 liters tillsätter jag 200 ml ca och bikarbonat och 80 ml mg Per dygn. Då använder jag oceanakvariums receptJa, jämfört med dig så doserar jag väldigt lite Ca. Jag har fokuserat ganska mycket på KH utan att reflektera över att Ca testet kanske är fel. Skall dubbelkolla Ca... Citera
Andreas N Postat 26 juli 2014 Postat 26 juli 2014 Väldig skillnad på balling light och stigs recept där stig har en blandning där man eftersträvar att dosera samma mängd ur ca och bikarbonat. Light har samma mättade lösning på bikarbonat men har även en mättad lösning på ca och Mg vilket medför extremt olika mängder man tillför av de olika flaskorna. Citera
LN21 Postat 26 juli 2014 Postat 26 juli 2014 Jepps, precis som Andreas säger så är det mättade flaskor. Bikarbonat löser bara runt 100 gram/liter men CaCl löser otroligt mycke mera i en liter.Därför blir det lite knepigt att jämföra doseringarna. Citera
jhjelm Postat 26 juli 2014 Författare Postat 26 juli 2014 Tack era svar. Då är jag inte helt fel ute i varje fall. Mitt Ca har jag dubbelkollat och det verkar stämma. Ligger runt 430. MVH/Jocke Citera
JonasW Postat 27 juli 2014 Postat 27 juli 2014 Jag kör stigs recept nu och tycker det är riktigt smidigt. Efter att ha balanserat utgångsvärdena så testar jag bara KH nu, kollar Ca och Mg med någon/några veckors mellanrum istället. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.