Gå till innehåll

Balling Light fråga?


jhjelm

Rekommenderade inlägg

Har sedan en tid gått över till Balling light för ett lättare underhåll inför semestern. Tidigare har jag använt TM produkter för att hålla rimliga nivåer på Ca, Mg och KH. Nu till min fråga. Jag pytsar i 5 ml av Ca och 5 ml av Mg per dag. Men jag tillsätter ca 70 ml av bikarbonatet (dunk 3) och jag har svårt att komma över 7 förutom vid vattenbyten. Är det rimligt att jag skall behöva tillsätta så mycket per dag? Jag har kollat med två olika tester så det verkar som mitt KH är runt 7. Akvariet är på 130 liter med en hel del SPS och ganska god tillväxt.

Tacksam för synpunkter.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Fauna marins prylar du kör med så tycker jag 70ml låter vettigt om du har hög belastning, jag doserar 180ml på mitt 1050l och jag har väldigt lite koraller i det. Doserar 40 resp 60 på ca och mg, så det låter lite lågt med 5ml på dem tycker jag men det är nog inte omöjligt. Det går iaf mycket mer av kh lösningen än av de andra.

mvh

roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte det verkar orimligt alls med bikarbonaten. Däremot verkar det lågt med ca tillsatsen. I mitt 250 liters tillsätter jag 200 ml ca och bikarbonat och 80 ml mg Per dygn. Då använder jag oceanakvariums recept

Ja, jämfört med dig så doserar jag väldigt lite Ca. Jag har fokuserat ganska mycket på KH utan att reflektera över att Ca testet kanske är fel. Skall dubbelkolla Ca...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldig skillnad på balling light och stigs recept där stig har en blandning där man eftersträvar att dosera samma mängd ur ca och bikarbonat.

Light har samma mättade lösning på bikarbonat men har även en mättad lösning på ca och Mg vilket medför extremt olika mängder man tillför av de olika flaskorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...