Gå till innehåll

limma ytavrinningshörn


MattiasN

Rekommenderade inlägg

ska limma min ytavrinningshörna men är lite osäker på hur jag bör göra. Ska limma två skivor så jag får en fyrkantig box, hur gör jag för att hålla glasskivorna på plats? Bör jag limma ihop skivorna först till ett l och sen limma dom i karet eller ska jag göra allt i ett svep? Är lite osäker på hur jag får rätt avstånd mellan glasen i karet och dom jag limmar dit. Vet att jag ska vara noga med att torka av glaset innan jag limmar och så.

Skriv gärna lite råd, ska nog limma ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är lättare att limma ett L innan och sedan fortsätta med karet men ja det är nog en smaksak. jag brukade ta bort lite i kanten på den sida mot baksidan där karet själv är limmat så man ej förstör silliconen där. brukar funka med 1cm på snedden.

Lagom box kanske kan vara 15x20cm

Räcker med att ha en tun sträng med sillicon för att det skall fästa och hålla.

För att slippa få ett "vattenfall" ljud då vattnet åker över kanten så kan man snedställa skivorna så den liksom rinner ner i boxen och inte faller över.

jag brukar ta ca 2cm från den ovan kant där man vill ha sin vattenyta och en ytavrinningskam så att ej djur tex sniglar etc ej kommer med ner i hörnan

Använde även svart sillicon för att slippa se in i boxen smetade på silliconen på utsida av glaset och sedan tog jag ett plastkort eller spackelspade för att få ett så tunt lager som möjligt

post-736-14468912275021_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog inte kapa nått i hörnen, glaset är 10mm, jag har bara "vanlig" billig liten glasskärare, vågar nog inte försöka mig på det, men det hade förståss varit bra, får försöka lägga lite tjockare sillikonsträng, så glaset kommer ut lite i hörnen.

Jag börjar nog med att göra ett L, men hur håller jag glaset på plats under arbetet och när sillikonen härdar?

Tack för hjälpen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm, blev ju inte så snygga fogar direkt..... Tyngden i glasen gjorde att de rörde sig en del när de första fogarna var lagda, kletade ut fogarna som blev ojämna och kladdiga. Fick fixa och dona och lägga på mer, som sagt inte så snyggt, men de kommer till stor del att skymmas av Juvel strukturbakgrund, och det är nog inte helt livsviktigt att det är helt tätt heller. Men frågan är om jag ska kolla hur tätt det är innan jag limmar på bakgrunden, är ju lite svårare att göra om med bakgrunden på.... Men å andra sidan är det ju inte helt avgörande att det är helt tätt, det kostar ju typ en vecka i tid om jag väntar och provar, då ska ju sillikonen till bakgrunden härda en vecka till innan jag kan gå vidare.... Nåja sätter nog på bakgrunden imorgon (behöver mer sillikon), såvida inte någon har invändningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer en bild på fogarna, så förstår ni vad jag menar.... De två fogarna på bilden blev inte så snygga, men jag tror nog de ska hålla tätt.... Nåja kanske inte lönt att stressa nu, bättre att få allt hundra direkt vid uppstart

post-976-14468912275214_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,det är lättare att göra om det,skär loss skivorna och gör rent och börja om,du kommer att ågra dig sedan,tejpa där du inte vill ha silikon sedan, och det är lättare om du har limmat de två skivorna i förväg då behöver du bara foga boxen,det blir lättare så,glömm inte tejpen du får inte bort det om limmet härdat.Mvh Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bestämde mig för att avvakta lite och låta det torka, hur länge behöver jag vänta innan jag provar om det är tätt, behöver sillikonen vara helt genomhärdad? Ska ju bara prova och sen tömma ut vattnet igen? Kanske ska ge det en vecka ändå, luktar lite svagt av ättika fortfarande....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis, det kommer inte synas så mycket, därför lät jag det va, men det ska ju hålla tätt oxå..... Tänkte mest om sillikonen inte genomhärdat och det kommer vatten i fogen så kanske det inte blir så bra

Jag kör ett test imorgon så får jag se om det håller, måste fixa lite med rördragningen oxå innan jag fyller med vatten, annars läcker det garanterat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm har vatten i ytavrinningshörnet just nu, läcker lite längst ner vid L:et, annars tätt....

Kan man inte bara skära bort sillikonen vid den fogen och göra om där? Eller läcker det garanterat i skarven till sillikonen som redan torkat då? Man kanske bör ta bort all sillikon på utsidan och göra om? Då kan glasen iallafall stå kvar

Ska inte slarva mer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...