Gå till innehåll

Ev ett ytterfilter?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Hej på er, avvecklar mitt 540 liters sötvatten med Malawis för ett jubel 260 L saltvatten.

får över ett Eheim 2075 ytterfilter som är nytt, och då var frågan om man kan köra detta filter såhär: insug och utblås blir i sumpen. Min tanke var att det kommer ta bort en del små partiklar samt att den biologiska reningen blir bättre? Och även att jag kan ha mitt uvc filter kopplat till detta ytterfilter.

Vad tror ni, bra eller dålig ide ?

Ändrat av Tobbz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. Hur mycket kol och remover bör man ha i då? Ang ls, finns det i grusform så man kan fylla korgarna kanske ?

Hur mycket man behöver är beroende av ett flertal faktorer. Men lagom är väll alltid bäst ;) Det är lite av en "hur långt är ett snöre"-fråga ... går inte att svara på innan det finns mer information. Storlek på kar, biologisk last, invånare mm.

LS går annars att grusa mha hammare om det inte finns småstenar att köpa i butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt hur biopellets fungerar är det nog någon annan som kan svara bättre på, det fungerar väl som kolkälla dvs mat åt bakterier som i sin tur reducerar nitrat och fosfat och sedan skummas ut eller blir mat åt koraller. Det är XL varianten som gäller om man kör dom i ett yttterfilter. Kol kör jag själv med hela tiden, brukar byta ut det en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...