Gå till innehåll

Sjöstjärnor äter upp grön stjärnpolyp.


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej!

När jag startade mitt akvarium dök det upp några liftare med levende stenen. Liftarna var några gråfärgade stjöstjärnor vilka jag valde att behålla.

De verkade fredliga mot mina mjukkoraller (xenia, läderkorall, capnella), även fredliga mot pocillopora, skivanemoner och ephyllian. För några veckor sedan

blev sjöstjärnorna invasiva och började äta på den gröna stjärnpolypen. Förstod inte till en början vad stjärnpolypen reagerade på, då alla vattenvärden

var bra. Funderade på ljus och cirkulation samt nässelgifter. En morgon innan ljuset gick på, upptäckte jag stjöstjärnorna som mumsade i sig polyper.

Idag tog jag upp stjärnpolyperna och plockade bort 25-30 sjöstjärnor. Kunde inte föreställa mig hur snabbt stjöstjärnorna förökade sig och hur aggresiva

de blev i sitt beteende. Flera individer var inte symetriska, hade 1-3 armar. Funderar på varför de började äta på stjärnpolypen?

Har någon här liknande erfarhet? Vilken art är det jag har?

Mvh ante

post-3087-14468933895391_thumb.jpg

post-3087-14468933895844_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en bild på stjärnpolypen? Har liknade stjärnor själv men aldrig trott de skulle äta någon korall de verkar harmlösa.min stjärnpolyp är inte lika utslagen som när jag handlande den från ikola dock..hmm..ska vara observant på det du beskriver

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hagbard. Stjärnpolypen finns på bild i min akvarie presentation. Se sista sidan så finns korallen där. Halva korallen är svårt ansatt, hoppas att den återhämtar sig. Akvariet hittas i nanoforumet "antes juwel lido 120". Har nu på kvällen plockat 7 sjöstjärnor till och får göra samma sak imorgon. Det ser ut som att sjöstjärnorna omsluter 1 polyp åtgången och de individerna sitter hårt runt polypen. Kan det vara svält som triggar sjöstjärnorna? Kanske har de bara lyckat ta sig till en dukad buffe? Jag skulle absolut observera din stjärnpolyp särskillt om du har liknande sjöstjärnor. Observerade en sjöstjärna som började klättra uppför en läderkorall men den vände direkt och kröp vidare.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu googlat och kikat på reefcentral. Finns många asteria arter, en del verkar revvänliga andra inte. De verkar äta lite av varje och har en varierad matsedel däribland kalkalger, stjärnpolyper, lps, mjukkoraller över lag. Andra verkar ha råkat ut för samma sak att sjöstjärnorna verkar harmlösa för att sedan visa en annan sida. Kanske har jag flera arter som liknar varandra, därav förväxlingen harmlös/predador? Detta är lite oväntat men inget olösligt problem. Tipset om räkan är bra, men den verkar bara äta sjöstjärnor. Nöjer mig med att plocka dem för hand så länge. Tipset om en annan sjöstjärna som äter dessa sjöstjärnor verkar också bra. Hittar dock inte rätt art. Är det inte krig mot cyano, så är det krig mot sjöstjärnor he, he, he

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...