Peckoltia Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Nu har jag börjat med att införskaffa de första små mjukkorallerna till mitt nanokar men vet inte vad dom heter mer än att en är någon slags knappar,den vita med blå toppar försöker jag få att sätta sej fast på en sten men den vägrar nästa dag har den lyckats flytta på sej och satt sej fast i bottenglaset halvvägst under en levande sten.Min undran där är gillar den inte ljus?Den gula på bild 2 är mycket gulare i verkligheten.Vad heter dom? Citera
alexochingencarina Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Bild ett ser ut som en Heteractis crispa och är då en anemon. Lever på ljus och är inte riktig ett nybörjardjur. Bild två tror jag på Parazoanthus. Bild tre ser ut som ricordea och Protopalythoa. Citera
Peckoltia Postat 10 augusti 2014 Författare Postat 10 augusti 2014 Tack, jag föll pladask för Heteractis crispa den är ju jättevacker hoppas jag klarar den, men om den nu gillar jus, varför sätter den sej halvvägst under en levande sten då?Jag ska göra allt för att få dem att överleva.Dessa burkar har jag hemma.H2Ocean grön burk SPSH2Ocean Reef Paste gul burkH2 Ocean Clam FilterfeederRäcker det eller ska jag köpa en startkultur med Pytonalger med?Finns det något annat bra att mata med också? Citera
alexochingencarina Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Har aldrig hört någon som har en anemon i ett 50 liters. Den lever på ljus och behöver god vattenkvalitet. Om jag va du skulle jag lämna tillbaka den men om inte så läs, läs och läs. Vad har du för ljus nu. Dom kan vara skygga i början och vandra runt för att hitta en bra platts att sätta sej på. Dom är rätt aggressiva och brukar bränna det mesta runt omkring dem.http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+499+633&pcatid=633http://se.reeflex.net/tiere/881_Heteractis_crispa.htmhttp://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=749311 Citera
Peckoltia Postat 10 augusti 2014 Författare Postat 10 augusti 2014 Jag har en Razer så ljus har jag ska bara ställa in den med på dagsrytm, jag har en Jebau wawemaker med i karet och partikelfilter sen gör jag delvattensbyte 1 gång i veckan.Funkar det foder jag skrev upp? Citera
alexochingencarina Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Den behöver inge foder. Matar du med artemia/mysis till fiskarna så räcker det. Citera
Peckoltia Postat 10 augusti 2014 Författare Postat 10 augusti 2014 Ok, jag brukar kläcka artemia men nu i sommar har det varit så varmt att artemian dött snabbt, kläcker i glassburk men funderar på att köpa en artemiakläckare. Citera
alexochingencarina Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Köp fryst om det ska vara till anemonen Citera
EmilPersson1983 Postat 10 augusti 2014 Postat 10 augusti 2014 Har en crispa annemon som jag matar med frysta räkor 1-2 ggr i veckan. (Upp tinade då)Man ser direkt på den när den fått mat den blåser upp sig och blir fin 😊 Citera
Peckoltia Postat 10 augusti 2014 Författare Postat 10 augusti 2014 Ok fryst artemia finns hemma med, ska jag mata med picett då och släppa aremian i munnen på den?Räkor, menar du vanliga frysta räkor då eller och i så fall hur mycket?Jag har ju bara 1 fisk den blå och gula frökenfisken Citera
EmilPersson1983 Postat 11 augusti 2014 Postat 11 augusti 2014 Ja vanliga frysta räkor. Brukan ta en liten bit åt gången. Bara att bryta av. Citera
Peckoltia Postat 11 augusti 2014 Författare Postat 11 augusti 2014 Ok, får mata räkan och eremitkrabban först då för dom blir som tokiga när jag släpper ner något:) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.