Halogen Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Hej,Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump?/ Hälsningar Pär Citera
wrang Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Den regleras utav i nästan alla fall utav en nivåbrytare som sitter i sumpen när vattnet dunstar så märks detta i sumpen och nivåvakten sätter igång en pump som går tills nivån är Okey i sumpen igen Citera
Halogen Postat 7 oktober 2005 Författare Postat 7 oktober 2005 Hej,Ett förtydligande bara. Jag menar nivån i sumpen kontra akvariet? Citera
wrang Postat 7 oktober 2005 Postat 7 oktober 2005 Okey ja eftersom man har en pump i sumpen så strävar den att pumpa upp vatten i huvudkaret och man får den nivå i karet som blir innan det rinner ner till sumpen igen så nivån är alltid samma i karet.Så man ställer in den nivån i karet som man vill ha så håller den sig där om nu ej röret ner till sumpen sätter igen sig så är en översvämmning ett faktum. Därför hadde jag samma volym i sissta facket där returpumpen var det som fick plats i huvudkaret innan returpumpen suger torrt/luftRäknar man ut hur mycket vatten det blir innan det rinner över i karet så har man samma i sumpdelen där returpumpen sittertex akvariets mått är 120långt x 60brett ytavrinningskammen sitter 3cm under vattenytan och man får kanske 1.5cm fritt så blir det 10,8liter innan det rinner överdå kan det ju vara läglit att den del i sumpen är 9literFattar du eller är det jag som ej kan riktigt skriva förklarligt Citera
Halogen Postat 10 oktober 2005 Författare Postat 10 oktober 2005 OK, Man använder sig av ett breddavlopp kan man säga, och sedan fyller på med nytt vatten från sumpen via pumpen. Vad rekommenderas, att man kommer upp från botten eller från sidan med röret?/ Hälsningar Pär Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.