Gå till innehåll

Lite prisfrågor och design tips ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har idag en 60l sump till mitt 260l akvarie, och tycker den är på tok för liten med skummare,returpump, uvc och så vill jag även ha i en reaktor.

Måtten på sumpen idag är LXBXH 60x30x35, har måttat lite och kan få in en som är 90X30X40.

Är det bara dumt och göra för stort eller vad säger ni ?

Och mellan tummen och pekfingret, vad kan det kosta ca ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ringde runt och kollade lite, hur i HVE kan det skilja så mycket i pris ?

Ringde till dom i majorna och dom ville ha 1500:- komplett för 100*35*35.

Sedan ringde jag till södra glas i tumba, dom ville ha 700:- för samma ?

Hur kan det skilja sig så mycket ?

Sen var det ett par andra funderingar.

Ang bubbelfälla och olika fack, har pratat med ett par veteraner om detta och dom säger att det inte finns någon anledning till att dela in sumpen i olika pga av vattnet endå cirkulerar.

Och skulle man få mikrobubbler, så kunde man kasta dit en blå filtermatta.

Vad säger ni ?

Sen var ju nästa fråga, gör jag bort mig om jag beställer en sump på 130L nu och sedan om jag vill skaffa ett större kar sedan på ca 550L, blir sumpen förliten då ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sumpen måste i alla fall vara så stor att den kan svälja det vatten som rinner tillbaka ner i sumpen från display karet vid ett strömavbrott.

När jag kollade priser på glas till min sump så var spannet mellan 700 kr till strax under 1000 kr för 65x32x32.

Om du skall limma själv så kan du spara lite pengar genom att beställa glaset utan kantslipning sen kan du bara bryna kanterna med ett sandpapper. Nackdelen är att kanterna kan bli lite ojämna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...