Gå till innehåll

brända toppar på sps


akutmottagning

Rekommenderade inlägg

På 4 olika kolonier är vissa toppar brända detta starta för 5 veckor sedan.

Har även fått cyano (i mitt fall bevis på framgång i zeovit)

Mina näringsvärden har nästan nått ulns po4 0.001 nitrat 0.25.

Hade inte mätt värdena på 2 månader så blev glatt överaskad för korallerna har bra färg äntligen. Har en grön acro som hatt vävnads död i basen i 3 år detta har blivigt lite mer tyvär. Nya sps tar kraftig stryck på topparna.

Kh 7

Ca 420

Mg 1290

K+450 (högt slutat dosera)

ph dag 8.3

Ph morgon 8

Kan det vara så att när mina näringsvärden gått ner blir vissa koraller känsligare för högt ljus därav brända toppar?.

Kör 4st radion på 100% som mest mitt på dagen (även vita)

Och även 4×54w 20k rör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att det är så men det kan finnas samband mellan näringsnivåer och ljuskänslighet - det går inte att utesluta i alla fall. Skulle nog i ditt fall dra ner till hälften - även de blå våglängderna - och notera vad som händer.

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att det är så men det kan finnas samband mellan näringsnivåer och ljuskänslighet - det går inte att utesluta i alla fall. Skulle nog i ditt fall dra ner till hälften - även de blå våglängderna - och notera vad som händer.

MVH Lasse

Ska prova och se. I mitt huvud skulle det inte vara helt omöjligt eftersom det bara är vissa sps som MÖJLIGEN är djuphavs sps som påverkats tex reddragon och gröntumida (tror jag)kanske dessa blir ljuskänsligare när dom kommer i en onaturlig miljö

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet har varigt detsamma i 5 månader och även doseringen på 2ml zeostart.

Ska börja med ljuset vill inte laborera när jag äntligen fått ner nivåerna med hjälp av att ha tålamod i 1 år.

Har 15 kollonier som är opåverkade

Kan inte sänka flödet var gång jag sätter i nya koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina radions hade fått 15h belysnings tid av nån anledning så ändra detta till 10h med dimring osv. Ändra spectrat lite med så får vi se vad som händer.

Ska även dosera amino var dag nu och även phols xtra om 1 vecka 3ml dagligen recomenderat är 10ml så kör liten dos och ökar efterhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där hittade du nog problemet. 15 timmar bra ljuse med låga näringsnivåer. Du får ge dina firrar en matfestvecka så fixar det nog sig:)

Är topparna döda så tar det en evighet att återställa dom. I sådana fall så hade jag nog gått i med tången.

Men har bara korallen dumpat sina fotosynteshjälpare så är dom på banan på en ett par veckor.

Jag blekte några polyper på mina Euphyllior för att ja råkat fippla med timern till lyset rakt över på exakt samma sätt.

Men det tog bara några veckor så vart dom åter på banan.

post-5316-14468934155352_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...