Gå till innehåll

Pump till Deltecs Nitratfilter?


pcarlsso

Rekommenderade inlägg

Hej på Er,

Jag går i funderingarna att skaffa mig ett Nitrat filter av typen NF 509 från Deltec. JAg kör förövrigt Deltec MCE 600 på mitt 540 kar, och är väldigt nöjd.

Har läst mig till på trådarna att man skall ha 0 i nitrat på utvattnet, och det skall droppa ca 1-3 droppar i sekunden.

Men vad skall man ha för pump till denna Deltec NF509, samt hur kan man reglera den till 1-3 droppar in i nitrat filtret??

Mycklet tacksam för svar, då jag provat Zeolit, noll-nitrat och inte lyckats alls... :-(

Har för närvarande lite väl höga värden i burken. Har börjat göra VB varannan vecka nu i stället för 1ggr/mån.

Tacksam för support/hjälp.

Mvh,

Saltis i Väsby

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Pcarlsso

Jag har Deltec NF509 och jag kör en Maxi-Jet 500 (500l/t) å sen har jag tagit limmat fast ett 20 cm långt 16mm pvc rör på ut-loppet, i andra ändan av röret har jag pluggat igen den (end-hatt).

Har sen borrat 6mm hål i sidan på röret och limmat fast små rör som man kan trä över slangar från filtret m.m.

Fråga 2. Hur man reglerar droppandet.

Du gör på följande sätt det sitter en gardena kran på filtret som du ställer in så att det droppar 1 droppe/ sekunden i ca: 8 veckor eller när du får ett 0 nitrat värde.

Då kan du öka till 2 droppar/ seckunden sen fortsätta att mäta 1-2 gånger i veckan till det värdet blir 0 och öppna kranen lite till och mät.....

Detta kan du holla på att gör tills att det rinner en stråle ur slangen, men håll koll på dina värden om du börjar får mät bara värden under en längre tid så är det bara att backa kranen lite till det blir 0 igen.

OBS! Kom i håg att skölj fosfat kulorna och insidan på filtret innan start, sen när du startat filtret så ska du undvika att flytta på det eller skaka det, för då är risken att du får börja om från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa en pump som pumpar 500 liter i timmen för att sedan strypa ner den till högst ett par liter verkar som fel väg att gå. Det sliter på pumpen och blir svårt att få rätt flöde.

När jag kollade med Deltec så föreslog de att använda en doserpump typ AquaMedic SP3000 eller någon GroTech modell.

Rådet att använda Maxi-Jet pumpar passar till fosfatfiltret, men inte till nitratfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skaffa en pump som pumpar 500 liter i timmen för att sedan strypa ner den till högst ett par liter verkar som fel väg att gå. Det sliter på pumpen och blir svårt att få rätt flöde.

När jag kollade med Deltec så föreslog de att använda en doserpump typ AquaMedic SP3000 eller någon GroTech modell.

Rådet att använda Maxi-Jet pumpar passar till fosfatfiltret, men inte till nitratfiltret.

Håller med. Pumpen är dimensionerad för ett helt annat flöde och håller inte för detta särskilt länge. Däremot kan man ta ett delflöde från pumpen (m h a en t-koppling) som går in i nitratfiltret och använder huvuddelen till UV eller annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på vad pumpar kostar så...

Jag har kopplat en T-koppling på returvattnet från mitt fosfatfilter som kostade ca 1000 kr inkl pump, behållare och filtermaterial. Driver alltså nitratfilter och fosfatfilter med samma pump på (ca 500 l)

Sedan jag kopplade så har jag heller inte haft något stopp i nitratfiltret vilket jag hade problem när jag först hade T-kopplingen innan fosfatfiltret. Behövs inte heller strypas något nämvärt då trycket är lågt på returvattnet från fosfatfiltret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var ni allt snabba på att klaga.

Hjälp killen i stället och föresten till den pumpen har jag fler filter och grejer koplade.......

Klaga? Han frågar vilken pump som kan rekommenderas till ett Nitratfilter och jag tipsade honom om att använda doserpump istället för en överdimensionerad Maxi-Jet.

Visst går det att strypa och fördela flödet från en Maxi-jet så man får rätt flöde igenom filtret, men då jobbar man med väldigt små marginaler. Lite ökat motstånd i en av de andra förgreningarna kommer leda till för stort flöde genom nitratfiltret och då rubbar man hela balansen. Jag tycker det känns som en bättre lösning att använda en pump som är konstruerad för rätt flöde istället, finns inte alls lika mkt som kan gå snett lika lätt då.

Inget klagomål, bara min åsikt.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och jag syftade till prisbilden. Man får nästan ett gratis fosfatfilter istället för att köpa en dyr specialpump.

Flödet ut från fosfatfiltret är ganska lågt. En T-koppling på 6 mm slangen efter fosfatfiltret så får man ännu lägre flöde in i nitratfiltret som då knappt behöver strypas samt att fosfatfiltret även fungerar som förfilter så att eventuell kran inte slaggar igen lika lätt.

Tidigare hade jag problem med att det slaggade igen och fick dagligen kolla upp det. Sedan jag kopplade om det så för några veckor sedan har jag inte haft någon tendens till att det slaggar igen.

Jag tycker att det var ett råd och inte att klaga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halloj,

tack för Era svar. Måste erkänna att Guiden är överläsen support när det gäller saltprylar. Alla förslag ideer mottages behjärtansvärt. Många vägar finns det till Rom.....

Jag är villig att hålla med om att en doserpump verkar aningens enklare att hantera i början. Det tar trots allt ett tag att få igån Nitratfiltret, så en bra enkel början känns som "vägen att vandra". Sedan måste jag bekänna att man som människa nog är lite lat av naturen...

När det gäller en maxi-jet på 500l/h så kollade jag lite med Deltec och även med Hans på Drakfisken, och båda parter rekommenderade Aqua Medics Doserpump, det är enklare att få igång Nitrat filtert, men för den delen innebär det inte att Maxi-Jet inte fungerar, verkar bara aningens krångligare, samt att man kanske riskerar att förstöra Maxi-Jet pumpen...eller??

Har nu i alla fall beställt en SP3000 Doserpump från Drakfisken.....Låt se vart jag landar.. :-)

Smulan - Vad tycker du annars om Deltec? Får man vad man betalar för tycker du? Jämfört med hemma byggen, eller andra Nitrat-filter (typ Aqua Light, Aqua Medic)??

Konstig fråga jag vet, men det kanske finns ett svar där bakom, du verkar hjälpsam. TACK!

Mvh,

Salt-Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej igen på Er alla,

nu har jag min doserpump SP3000 samt Deltect nitrat filter NF509 hemma.

Jag är otroligt nyfiken på vad detta kan resultera för mig.

Jag har dock ett litet genant problem till......

På NF509, vilket in inlopp, resp utlopp??

Spelar det någon roll?

Gissar att man vill reglera inloppet till Filtert, så den modulen med ventilen på är således inloppet...eller?

Tacksam för omgående svar. Jag vill gärna få igång prylarna......

Tjipp å hej

/Pelle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...