Gå till innehåll

Cyano/Dino eller något annat?


Axxe

Rekommenderade inlägg

Min första tanke var Cyano, sedan lärde jag mig om Dino. Det blev bruna slemtrådar som hängde här o var, sedan försvann trådarna från stenarna, däremot blev det en brun hinna på rutorna och stenarnas tidigare vita områden är numer brunspräckliga som synes på bilderna. Det blir slem även på sanden men i relativt måttliga mängder. På ena bilden syns en del av rutan jag ej skrapat av för se skillnaden och den andra stenen där de vita områdena numer är bruna.

Eftersom jag först trodde Cyano (samt att jag själv blev sjuk i vecka) körde jag nedsläckt som första åtgärd, dämpade något men nu när det inte slemmar längre utan sprids "torrt" så har ljuset ingen inverkan, cyanon tillgodogör sig ju inte det blåa ljuset men det här verkar tillgodogöra sig allt.

Nyss gjort vattenbyte så några värden kommer först ikväll. Har tidigare haft lite högt fosfat som tagits bort med remover och kört lite aktivt kol för allmänn filtrering. Just nu kör jag ingenting så jag får en korrekt avläsning på karet.

post-8484-14468934200114_thumb.jpg

post-8484-14468934200347_thumb.jpg

post-8484-14468934200574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24h efter vattenbyte så ser det ut så här med de tester jag hade hemma, måste fixa Ca och Mg test!

Temp: 26,3

Salinitet: 1,027

KH: 9,9

PH: 7,8-8,0

PO4: 0

NO3: 0

Undra om det bruna är kalkalger och att jag blivit av med slemalgerna, bara att de hade samma färg och uppträdde samtidigt.

Edit: Såg nu en ny slemmatta på baksidan av en sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något är tokigt som fasen i vattnet, turbon vill ut och stjärnpolypen krullar ihop sig och mjuk korallen är alldeles för mjuk o säckar som ihop.

Varit tvungen att köra på kranvatten då min första osmos inte fungerade som den skulle, får ny i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När startade du upp karet?, på första bilden är det vanliga kiselalger och det är helt normal i uppstarten försvinner av sej självt.

När stoppade du ner koraller och stjärnpolyperna?, karet måste vara igång och gå in sej innan man stoppar ner koraller m.m.

du ser när det är ok för då börjar det bildas kalkalger på glasen och andra prylar. Mitt kar stod i flera månader med bara en fisk

och några få snäckor, det går inte att snabbstarta ett saltvattenskar.

Nu är även jag ny på detta men jag blev från början rådd till att låta karet komma igång ordentligt först, jag har därför inte haft

några problem als sen starten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet har varit igång sen slutet på juni och väl inkört innan koraller o så. Det här fenomenet har kommit smygande senaste tiden, har ingen algväxt alls längre, det enda som växer är den bruna hinnan, kör väldigt sparsamt med belysning, enda som hjälper mot det jag tror är dino. Tidigare växte det gott om grönalger som turbon o eremiten smaskade i sig med glädje.

Väntar fortfarande på osmosen, antagligen restad med min tur. Det är det enda jag kan komma på som kan hjälpa, nitraten var nollad så den har jag fått upp lite, tänkte att det skulle trigga algtillväxten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får du besvär i ett sådant litet kar och inte vet riktigt vad det är så är täta vattenbyten en bra metod. Du bör ju också få i lite mat för att få igång processerna - skaffa en eller flera eremiter om du inte hittar lämplig fisk. Att det inte växer grönalger och du har andra konstigheter är ett tecken på att du har brist på något, troligtvis fosfor och / eller kväve.

Apropå kranvatten - har du inga konstigheter i din fastighet som släpper koppar eller en egen brunn så brukar kranvatten inte vara några problem. Jag har använt kranvatten (Göteborg) i 8 år nu utan större problem. Idag gör jag så att allt vatten jag använder till det stora akvariet behandlas med Easy Life flytande reningsmedia (betonitlera). 20 ml till 25 liter vatten. Det gäller både påfyllnads och vatten till saltblandning. Jag använder det inte i rent saltvatten och jag ser alltid till att lämna kvar bottensatsen. När jag blandar saltvatten så häller jag upp de antal liter sötvatten jag behöver i hinkar, tillsätter Easy Life - väntar en dag utan cirkulation. Försiktigt dekanterar jag över vattnet i nya hinkar och blandar dem med salt under omröring med powerheads. Mitt påfyllnadsvatten (25 liters dunkar) behandlas och får stå. Suger sedan ca 2 cm från botten och häller ut eventuellt fällt slam vid "nyladdning". Jag har två andra akvarium där jag inte alls bekymrar mig om att använda Easy Life och har faktiskt inga problem med dem heller. att jag använder Easy Life i det stora är mer ett säkerhetstänk än biologiskt/kemiskt behov

Visst går det att starta ett saltvattensakvarium relativt fort om man gör rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört täta vattenbyten sen fenomenet började, ingen filtrering alls för att inte råka nolla något värde, blev därför förvånad när nitraten ändå låg helt på noll. Det blev bättre sen jag hade i lite foder för att få igång lite kretslopp men ändå verkar inget hända, det enda som frodas är det mörkbruna slemmet. Kör på fortsatt täta vattenbyten o lite matning då o då för att få ner mer näring i vattnet då det verkar bli en långdragen process att hamna på rätt köl, inget går snabbt med saltvatten :)

Dock mår stjärnpolypen korallen o skivanemonerna riktigt bra sen nitraten kom upp från noll. Men eremiten sitter mest still (förhoppningsvis pga skalömsning)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering på det här. Flyttade till ett 45liters för en dryg vecka sen, i det nya karet är det endast osmos/silikatfilter och inget kranvatten samt inköp av skummare. Kör inga removers eller något och inte en enda fläck syns till numer. Bra vattenvärden för att bara tuffat på i en vecka. Det enda som förbryllar mig lite är att inget annat växer heller i algväg, invånarna växer så det knakar. Kan man ha "steriliserat" stenarna på alger i det mkt obalanserade karet innan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Sen flytten till större går det fortfarande mkt bra, ska buffra upp KH o PH något. Ser små tecken på sanden o rutorna av brunalgerna. Tror jag har för liten annan tillväxt, värderna är riktigt bra iövrigt. Förhoppningsvis blir det en ny levande sten till som kanske bär på lite mer vanliga alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lilla karet tuffar på, ny sten blev det och än så länge inga konstigheter. Men i det stora karet (nåja 120l) med helt ny sten, inget från gamla karet så ser alla stenar riktigt bra ut, utom en, den är full i små gasbubblor precis som problemet förut startade.. Livrädd att det är dino, vill inte gå igenom detta igen, inget synligt slem men det är en sorts brun matta. Buffrat upp kh o ph succesivt, då alla andra stenar ser bra ut, bör jag kanske ta bort riskstenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Stenen innehöll mkt riktigt massiva mängder dino, blev ut med den och nogrann sanering av sanden under. Såg bra ut men tyvärr så har det lyckats sprida sig, hoppades på vanliga kalkalger men tyvärr numer små bubbelballonger i trådar lite varstans.

Har finkammat tips både på guiden o nätet och innan jag kör ner t ex FaunaMarin Ultra AlgaeX så vill jag hitta en naturlig balans och få organismerna att hålla sig på mattan. Som sagt har jag succesivt långsamt dubbelbuffrat upp ph o kh, det har skett en markant ökning av trådalger i karet precis innan senaste dinoutbrottet, antagligen har algerna sänkt ph något o öppnat för dino. Fortsätter dubbelbuffra och hoppas på det bästa, stryper ljuset till ca 4h om dagen max, vill trots allt försöka behålla den vanliga algtillväxten då den lätt konkurrerar ut dinon vid rätt förutsättningar.

Fjärde gången jag har dino, fått det i 3 olika kar med helt skilda biotoper, olika startmetoder, osmos i en del, kranvatten i andra plus två olika salt. Enda skillnaden är i vilken fas dinon har dykt upp. Trots allt lyckats klå den utan att tilsätta kemikalier tidigare, men börjar känna mig hemsökt då det inte verkar spela någon roll vad jag ändrar på.

Tja lite långrandigt inlägg och inga vetenskapliga belägg o sanningar utan bara mina erfarenheter av dino, än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, därför har jag sett till att den här senaste starten inte skulle tappa nitratvärdet, kört lätt belastning redan efter några dagar, liten fisk i dessutom sen i måndags. Viss mindre övermatning blev det innan jag såg hur lite de åt, men väldigt gott om huserande ätare i LS.

Bara vänta o se, ska kolla nitraten imorgon bitti o se hur den ligger till.

Hursomhelst verkar det som varje dinoutbrott är ganska indviduella, samma grej hjälper inte inte två olika drabbade kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har läst ditt inlägg, trisst att problemen uppkommer igen.

Min erfarenhet är från ett fowlr med en volym på ca 350 liter vatten, cirkulation 10 ggr akvariets volym och ca 30 kg levande sten. Skummare modell sander syresten och belysning metallhalogen 150 w. Fiskar orangea anthias, tryckarfisk o clownfisk, sjöborre och turbosniglar. Enkla mjukkoraller och skivanemoner.

Kranvatten blandat med Sera salt. Mätvärden mellan tummen och pekfingret (15 år sedan).

Enkelt system med dagens mått mätt. Mängder med cyano och dinos. Akvariet fick problem efter ca 6 månader efter uppstart.

Jag kopplade mina problemalger till näringsexport och möjligtvis god tillgång till näring.

Jag släckte akvariet helt i 2 dagar, slutade byta stora volymer vatten en period på ca 4-8 veckor. Skummade blött och satte i aktivt kol. Drog ner på matningen (anpassad). Satte dit skumfilter i eheimpump. När algerna började dö sög jag bort dem. Rengjorde skumfiltret dagligen, tömde och rengjorde skummaren. Tände sedan belysningen gradvis och började även använda 2st t8 rör (blå) + halogen. Återgick till vattenbyten då och då.

Som du märker finns många tänkbara källor till mina algproblem. Svårt att hitta den direkta orsaken som tillslut dödade algerna. Jag gjorde många åtgärder samtidigt.

Kanske mognade vattnet? Tillförde jag något näringsämne via kranvattnet? Fodret? Ändringen av belysningen? Dåligt salt? Började använda aktivt kol och skumfilter, det kanske bidrog till lösningen på mitt problem. Tillsatte även stora mängder caulerpa taxifolia (glömde skriva det) med god tillväxt. Började använda kalkvatten.

Hursom försvann problemet. Kommer dock ihåg att turbosnigkarna och sjöborren inte verkade äta algerna (toxiner?). Hade också betydande mindre del av microliv.

Kanske du får någon ide från mitt inlägg.

Mitt nuvarande akvarium har drabbats 2 ggr av cyanoutbrott. Första tillfället var omfattande, det andra lindrigt. Behandlade det första utbrottet med preparat. Andra tillfället var jag snabb med mekanisk borttagning. Utbrotten kom när akvariet hade vart igång några månader. Sedan har det varit lugnt i ca 1 år. Idag sköter jag akvariet noga och på ett annat sätt. Observerar mera, matar noggrant och ser till att tekniken fungerar. Microfaunan är varierad och tillväxten på fiskar och koraller god. Mäter inte vattenkemin mer än när ändringar görs. T.ex insättande av fiskar, stenkoraller eller vid doseringsändringar, foderbyten, nytt salt m.m.

Tittar jag på stenkorallernas fina färger och avtagande tillväxt på mjukkoraller samt microalgernas stagnerande antar jag att näringsnivårna i vattenkolumnen är låg. Men räknar inte detta som någon garanti för att inte drabbas av dinos eller cyano. De är mer nyckfulla än så och verkar kunna anpassa sig efter omgivningens förändringar.

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ett bra inlägg. Ja det verkar antingen flera sorters dino eller så är den extremt anpassningsbar. Precis som du skriver har jag fått det både vid höga o låga näringsvärden.

Min hittils effektivaste kur har varit, mörkläggning 2-3dygn sedan max 4h/dag, dubbelbuffrat kh/ph riktigt högt (vid en viss ph verkar dino tappa men trådalger kan fortfarande frodas o därmed konkurrera ut dino) undvik vattenbyte och diciplinerad matning.

Dock kör jag varken kol eller fosfatremover som jag gjorde vid tidigare (största utbrottet) då nitraten nollades innan el pga dino vet jag inte men när fosfatremovern dessutom låg i karet så blev det värdemässig katastrof. Gick inte att få upp några värden utan att andra nollades eller sköt i höjden. Tillslut blev det hinkar för LS med helt nytt vatten och nytt större kar med helt nytt vatten och sand. Ingenting förutom LS följde med till nya karet. Skippade kol o remover och tillsätte ny fräsh bakteriekultur. Blev några mindre fläckar men de gick tillbaka tids nog. Dock återfick jag aldrig någon algtillväxt, vet inte om LS steriliserades. Till saken hör att jag åkte på sjukdom i början av utbrottet och låg deckad i två veckor utan att ens kunna titta till karet annat än mörklägga men dagsljuset räckte rätt bra ändå för tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ny fas idag, kommer hem o känner en viss doft, dinon har intagit lite nya områden men orkar inte slemma ut riktigt o bubblorna blir kvar på ytorna. Vattenytan är dock riktigt tjock och små skummande områden, rengjorde skummaren som nästan satt igen under dagen o slängde i en till skummare. Tog en timma sen var allt borta. Doften något mindre. Vet inte om doften kommer från områden i sanden där det bildas mkt bubblor, syrefria områden som sätter igång någon process, lite lätt sur tångdoft skulle jag beskriva den. Buffrar upp ph/kh och man nästan ser hur dinon drar till reträtt. Rör runt i sanden o stör mekaniskt.

Områdena där dino är som intensivast innehåller även mkt trådalger och vanliga mörkbruna kalkalger. Den här gången har inte dinon övertaget utan andra alger frodas även, o det är ett riktigt bra tecken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här förbryllar mig

Temp: 25

Salinitet: 1,026

KH: 8,9

pH: 8,0

Ca: 445-450

Mg: 1450

No2: 0

No3: 5

Po4: lågt, ej mätbart

Algblomningen drar ju ner KH/PH, kontrar med dubbelbuffer hela tiden. Ca och Mg ligger något högt, trots att jag inte har gjort npgra vattenbyten. Har ej något överflöd av Nitrat eller Fosfat, vad orsakar då denna sjuka algbkommning jag har? Silikater? Det testet har jag tyvärr inte hemma. Men jag kör osmos med silikatfilter så från vattnet borde det inte komma, grejerna är rätt nya.

Sanden är en huvudmisstänkt silikatkälla. Däremot förvarar jag osmosvattnet i plastdunk, tankar om det och silikater?

Ponera att algblommningen drivs av sandens silikatinnehåll, och har blommat kraftigt i snart två veckor. Ta ut sanden eller låta silikatet förbrukas? Vet inte hur mkt sånna här alg/bakterieblommningar faktiskt förbrukar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan även nämna att den här svårartade algblommningen bestått av tre bovar, dels har vi dinon, den slemmiga bubbeltillverkaren men även trådaktiga diatoms (kalkalger?) som också producerar bubblor samt inväxt i dessa två bruna så även gröna trådalger. Varför städpatrullen inte rör de områden där jag fått bort de en eller de två andra vet jag inte, kanske absorberat för mkt giftigheter från dinon. Städpatrullen rör ingenting, möjligtvis mkt lite fräscha skott el dylikt men inget syns el märks.

Har under ledigheten kunna se vad som exakt vad som händer vid olika värden och förutsättningar, dinon bekämpade jag med högt ph synnerligen effektivt, inte mkt kvar, diatomen och trådalgerna som snabbt utkonkurrerade dinon sprider sig dock, tyvärr sänker iaf trådalgerna ph och dino kan fläckvis uppenbara sig. Diatomen som också är en producent av syrebubblor höjer dock pH så där blev min gräns för dubbelbuffern, trycker jag i mer höjs pH avsevärt och karet balanseras nu av trådalgerna som sänker ph och diatomens syrebubblor som höjer pH. Ska börja få bort så mkt gröna trådalger mekaniskt som jag kan då ingen rör dom och hoppas silikatreserverna sinar tillslut för diatomen, ett mkt bra tips är att skrapa med algskrubber ist för magnet, börja nerifrån och arbeta sig upp och precis vid vatten ytan torkar du av skrubbern med papper så har man exporterat lite näringsämnen o framförallt silikat iaf.

Ljuset påverkade dinon och trådalgerna mest men diatomen fick mer spelrum under mörka perioder och en ruta kunde vara helt täckt på morgonen av rostbrun hinna.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...