Gå till innehåll

Fråga - krabb kar


muffin

Rekommenderade inlägg

Jag vill börja med saltvatten men har inte tagit steget än. Jag är mest intresserad av att börja lite lätt och är mest intresserad av att ha krabbor i mitt kar några räkor går bra med. Så det kommer inte att vara några fiskar utan bara krabbor,levande sten och koraler hade jag tänkt mig.

jag undra vad man skulle behöva för teknik till ett 112L kar som jag fundera på att använda mig av.

muffin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande med krabbakvarium. Inte hört om någon som har. Det du behöver är inte mycket frö krabbor.

Inredning (levande sten)

Någon form av belysning. Krabborna bryr sig inte om vilken, så vanliga lysrör för saltvatten går bra. Eller någon billig LED-belysning från kina.

En streamer.

En skummare.

good to go.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, såg koraller.

Det ställer helt andra krav på belysningen.

Samt att en hel del krabbor kan äta koraller. Så du får välja rätt krabbor och rätt koraller så går det nog bra. Men ska du inte ha allt för svåra koraller skulle jag nog rösta för en billig kina-led belysning. typ den här

http://www.ebay.com/itm/Evergrow-Dimmable-Full-Spectrum-D2120-120W-LED-Light-For-Reef-saltwater-aquarium-/330900426092?ssPageName=STRK:MESE:IT

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Streamer är en pump med bredare flöde som används inom saltvatten.

Ytterfilter används inte inom saltvatten svar öden (annat än mycket begränsat av ett fåtal)

Är du helt ny på saltvatten? I så fall bör du låna en bra bok och ha som kvällsläsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man kan säga att jag är halv ny, jag har inget saltvattens kar. men jag har läst på ganska mycket den sista tiden om att ha saltvattens kar. men tekniken sitter inte redigt för mig och jag kan tänka mig att det är mycket sötvattens tänk som kommer ivägen.

Det jag undra är hur ska man filtrera vattnet, jag är som sagt inte så sugen att bygga någon sump just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tackar så mycket för era svar. Ja det skulle kunna vara ett alternativ att köra low-tech ett tag i början då jag inte kommer att ha så kräsna djur i mitt kar. det är som sagt krabbor och räkor som kommer i första hand och som jag fattar det har dom inte så höga krav.

men att ha en skummare vill jag ha sen med tiden för att bytta vatten varje vecka kommer att ta på krafterna för mig då jag jobba konstiga tider och det är lätt att glöma bort. Jag har set att det finns hang on skummare och skummare man kan ha vid sidan av sitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en AquaEl wersamax 3 den har jag till mitt minsta nu men det funkar så bra att jag beställt en lika dan till, den klarar upp till 300L "sötvatten" så den bör ju räcka även till 112L mer än väl, vattnet är kristallklart i karet.

Detta hang-on-filter har 2 stora fack där man får plats med mycket filtermaterial, just nu kör jag bara med det som kom med men jag ska byta till keramikkulor, phospate remover och filtersvamp i det ena, samt kol och filtersvamp

i det andra facket, jag kan verkligen rekommendera detta hang-on-filter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...