Gå till innehåll

ang cirkulation i skummare??


hbmannen

Rekommenderade inlägg

hur e de nu de ska va??

ja har en AM 5000. blir inte klok på den, får inte faanskapet å bilda ett jämnt å fint skumm. skjuter just nu på me 3600L igenom den å full pelle på luften= inge vidare :(

har provat att köra ca 2500L full pelle på luft/ å skruvat på luftskruven i tusen olika kombinationer = inge vidare..

ska ja ha ännu högre vattenflöde för att den ska funka??

de märkliga är att den skummar superfint i ca 2 timmar efter att ja gjort vattenbyte.. WHY..??

hjälp sökes.. eller kanske skummare säljes :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en likadan skummare som du men ditt kar är bara hälften så stort jag har 860 l och min skummar fint och mycket med mörkt skum.

Jag har cirka 2500l genom skummaren samt halvt luftintag.

Det kanske är så enkelt att skummaren är så stor att den inte behöver gå hela tiden?

Får du något skum alls eller blir det bara litegrann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de brukar kunna komma lite grann om man rör om i tanken.. annars ligger de bara å bubblar lite nere i botten av röret.. blir en geggig grön rand där efter ett par dagar, men de blir aldrig så att bubblorna stiger upp utan lite mänsklig omrörning i sumpen :)

du kan gärna få komma hit å skruva lite på den, innan den far ut genom rutan :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du original pumpen till skummaren eller är det en ny?

Låter hel skumt, det blir ju alltid bubblor, om man har en ren tank så blir det ju genomskinligt avfall i koppen har du kollat så att pumpen snurrar ordentligt som tillsätter luften i skummaren min låter ju som ett reaplan om jag har full luft på.

Kan vara igensatt av något plocka isär och kolla så att den inte har kalkat igen.

Annars ska du självklart få hjälp!!

p.s hur går storbyggarplanerna? d.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

undrar om inte problemet är är att du kör in åt h-e för mycket vatten i din skummare,

jag har ett hembygge av liknande konstruktion, där jag matar in ca 1000L/h , å det sk8mmar av bara .......

cirkulationen i skummare ska skötas av needlewheel-pumpen, den andra ska bara cirkulera vattnet mellan karet och skummaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag menade var att om flödet från akvariet till skummaren är alldeles för högt, så hinner inte skummaren processa vattnet och bilda skum -det spolas bara rakt igenom

HB, kan inte butiken där du köpt den hjälpa dej, du varkar haft problem hela tiden med den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du original pumpen till skummaren eller är det en ny?

Låter hel skumt, det blir ju alltid bubblor, om man har en ren tank så blir det ju genomskinligt avfall i koppen har du kollat så att pumpen snurrar ordentligt som tillsätter luften i skummaren min låter ju som ett reaplan om jag har full luft på.

Kan vara igensatt av något plocka isär och kolla så att den inte har kalkat igen.

Annars ska du självklart få hjälp!!

p.s hur går storbyggarplanerna? d.s

ja kör original pumpen. oceanrunner 3500. needelwheel.. sen matar ja me en 1262..

sen om ja kör me typ 1000L så orkar inte vattnet upp till reaktor röret. de hinner rinna tillbaks till sumpen om ni e me på va ja menar..

storbyggar planerna har stött på ett ganska stort bekymmer, den vägg som skulle rivas å ersättas me akvariet, är en bärande vägg, så för att kunna forsätta me det bygget så måste ja först upp me nya stålbalkar som ska agera bärande, så just för tillfället så planeras akvariet om till en annan del av huset, dock så blir då mitt storslagna projekt inte lika långt som de va tänkt :( det som nu är under planering blir istället ca 3 m långt men 1 m djupt istället. borde kunna se lika stiligt ut..

men mer om de kommer senare under nästa år..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om en tusenliterspump inte orkar trycka vatten upp till reaktorröret, så är väl helt enkelt "avloppet" för mycket öppet.

needlewheel pumpen har ju bara till uppgift att mixa in luft i vattenkolumnen, och om den inte funkar så borde det ju synas,

inuti skummaren ska det ju se ut ungefär som en petflaska med sockerdricka gör om du skakar den kraftigt

- det är inte så mycket som kan gå fel

egentligen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om en tusenliterspump inte orkar trycka vatten upp till reaktorröret, så är väl helt enkelt "avloppet" för mycket öppet.

needlewheel pumpen har ju bara till uppgift att mixa in luft i vattenkolumnen, och om den inte funkar så borde det ju synas,

inuti skummaren ska det ju se ut ungefär som en petflaska med sockerdricka gör om du skakar den kraftigt

- det är inte så mycket som kan gå fel

egentligen

Håller med Greger om det, du kan ju vrida på avloppsrören för dom är ju sågade, om du drar upp dom så ser du att du kan minska avrinningen från skummaren men det borde inte påverka något i själva skummarprocessen för det är det ju bara needlewheel pumpen som sköter den blandningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ger upp. e för dum för att detta :) hela burken e ser ut som en sockerdricka flaska som e skakad, men ändå så händer inget i röret.. nu har ja provat allt som går att prova..

kopplade in min gammla syrestens skummare å den satt igång me engång å fixa grön-svart skumm. dessa nymoderniteter :) just nu kör ja både gammalt å nytt.

skulle gärna vilja få igång den nya, den e ju typ 1.5 meter mindre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

shaken not stirred!

Du får väl montera skummarkoppen på akvariet å ha fiskarna i skummaren!

HB - var har du köpt skummaren, kan inte dom hjälpa dej??

Det måste ju för f-n gå att få ordning på den!

håller med greger,det är ju dyra grejor så det är klart du sa ha hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hb, om din needlewheel funkar och mixar luft och vatten som den ska, så är det enda som kan vara fel i din process, att du skickar på för mycket vatten in i skummaren.

Dom flöden på in-vattnet som du nämner är vad man skickar in i skummare för 10.ooo liter, eller för venturi skummaqre som kräver den typen av flöden för att kunna suga tillräckligt med luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du sätter en helt vanlig kran på ditt utflöde så reglerar du sedan skummaren med denna. Sen är ditt problem ur världen, du skall ha en pump som drar in minst 2000L / vatten i tim med den här skummaren...

nej de är det inte.. har kranar på båda utloppen, och det hjälper ändå inte.. de e ju inte så att mitt problem är att få vatten i skummarskålen, de e ju lätt fixat me kranarna. de som inte vill sig är att få till ett fint och jämt skumm..

nu kör ja me 2500L in och halv strypt luft.. = bubblar en del i botten av reaktor röret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena HBMannen!

Jag hade just liknande problem med min skummare, felet på min var att expandtionshålen i koppen var igen kleggade.

Jag märkte detta när jag pillade på koppen så det kom in luft när skummarn var igång, och så sen började den skumma till min stora glädje..

Innan hade jag testat allt, trodde jag iallafall.

T.e.x suga up hett osmos vatten igenom luftslagen, bytt slang från pumpen o.s.v

Mvh

N.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...