Gå till innehåll

Nystartat akvarium med bakterier


dedde

Rekommenderade inlägg

Har haft ett 80L akvarium rullat i lite mer än en vecka nu.

Startade med osmosvatten och levande sten.

Hällde i sand i helgen, och även Special blend + Night-out.

Saltnivån ligger stabilt på 1.025 och 25° i temperatur.

Inser att jag kanske stressar, men jag har läst om så många som startat upp och får olika nivåer av nitrit m.m direkt, och dessutom så fick jag tipset att använda både Special blend och Night-out för att det skulle dra igång cykeln på 24 timmar. Men jag har inte haft nån indikation på varken Ammoniak eller Nitrit i karet.

Så egentligen är min fråga, hur lång tid kan jag förvänta mig att det tar innan jag ser förändringar?

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig tog det lite mer än en månad innan mina värden steg upp till max och sen drog sig nedåt igen. Då började jag med en korall och några eremiter :nöjd: Sen efter det så har jag fyllt på med någon korall var tredje vecka och ett par clowner men det är fortfarande väldigt tomt i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, 3 år!? :)

Låter som du tycker jag ska börja stoppa i fisk?

Kan vara så illa ja :) Du måste börja att belasta. Om du börjar med en välmående fisk och lite städare. Mata var tredje dag med några st frysta - vuxna artemia första veckan. Vecka två - varannan dag - samma mängd och vecka 3 varje dag samma mängd. Tillsätt bakteriekultur varje dag - om du använder typ SERA nitriveck så ger du ca 20 ml varje dag (oavsett vad som står på flaskan) men det går lika bra att kram ur något gammalt filter (sött eller salt) i en bunke och späda ut till någon liter - ställ i kylskåp - en liten hutt i karet varje dag. De flesta koraller är inte belastare utan tvärtom så tar de näring från karet så om du börjar med lite skivor eller mjukkoraller så kan du göra det ganska fort.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...