Gå till innehåll

Automatiskt dosering Profilux 3.1 EX ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Satt och kollade lite på den och den verkar helt klart intressant.

Dock var det ett par frågor som vanligt, om man kör balling, kan den själv mäta ph värdet och sedan dosera efter det eller är det fortfarande manuellt förfarande som gäller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan justera pH med hjälp av pH-elektroden men jag utgår ifrån att det är bikarbonat/karbonatdelen i din ballinguppsättning du vill styra med elektroden. Det är inte vanligt eftersom tillsatsen är i första han avsedd för att hålla KH (alkaliniteten) på lämplig nivå. I saltvatten så kommer du inte högre än ca 8,1 med hjälp av bikarbonat men KH kommer att fortsätta att öka - och det är inte bra. Du doserar inte Balling efter pH värde utan efter alkaliniteten (KH). Det skiljer lite ifrån sötvattensvärlden där man använder bikarbonat för att hålla pH uppe kring 8,3.

Vill du däremot styra pH med hjälp av kalkvatten, natriumhydroxid, koldioxid, luftning eller någon annan metod så är ProfiLux suverän. Jag har byggt upp ett styr och reglersystem i ett forskningsprojekt som håller pH konstant med variationer på plus minus 0,02 enheter. Då använder jag en ProfiLux 3 ex. För justering använder jag koldioxid och luft som renats från omvärldens koldioxid. Den här styrning utgår från en av GHL:s pH elektroder plus att jag utnyttjar dels deras möjlighet att göra en virtuell mätare samt deras variant av PI styrning

Nedan visar grafen för 7,9 provet. Det innefattar en pH sänkning på 0,15 i pH mellan 19:00-7:00. Det är inte helt perfekt men acceptabelt i denna applikation. Samplingsintervall 4 min. Det blir ungefär likadant om samplingen är 1 minut.

post-2331-14468934415317_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...