Gå till innehåll

Tunze skummare


Rekommenderade inlägg

Har en burk på 240 liter + sump ca 60 liter. Kör idag med en Tunze 3115, som enligt tillverkaren ska klara burkar på mellan 150-400 liter. För att jag är lite nojig så har jag kompletterat med en AM midiflotor som jag hade låg i garderoben.

Vad är den allmänna uppfattningen om Tunzes gamla skummare?

Har förstått att dom inte är så högt rankade på önskelistorna här på forumet (av dom flesta :)). Är det rent skräp, eller sköter den sitt jobb tillräckligt bra?

Med andra ord ska jag kasta ut den och köpa en ny?

Är det nödvändigt att komplettera med AM midiflotorskummaren eller borde det räcka med Tunzen?

Har i akvariet nu:

1 scopaskirurg

1 palettkirurg

2 perculaclowner

2 salariasblenid

ett gäng turbosar och eremiter samt lite mjukkoraller.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en sådan och även om jag inte har någon referensram att jämföra med så tycker jag att den klarar sig hyfsad bra (det bubblar friskt ;))

Även andra skummare behöver väl samma rensning, men jag brukar öppna min var 3:e månad eller så och rengöra den. Har man kommit på hur man kan plocka isär den så kan man montera ner allt hela vägen till samtliga beståndsdelar i pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, då, den skummar för fullt. Jag har rätt mycket LS också (c:a 100kg i mitt 390l.) och kanske inte så fullt befolkat som vissa andra har i sitt kar. Men bara för att den skummar för lite skum å innebär inte att det är nåt fel på den. Har du många fiskar och djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den skummar iof på rätt bra, tanken var bara om det var tillräckligt. Har läst en del om dom skummarna och dom drar ju inte in vattnet i kammaren, utan proteiner mm diffunderar in m h a osmotisk verkan eller nått liknande. Ska vara en planktonvänlig konstruktion. Jag funderade mest på om det synsättet håller än idag, Tunzes nya DOC-summare använder ju den mer konvensionella metoden att aktivt dra in vatten i skummaren.

Kan ju iof testa att stänga av midiflotorn och se om Tunzen börjar skumma mera. Satte mest i midiflotorn för att kunna köra lite ozon i vattenklarningssyfte. Men då upptäckte jag att den skummar mer och ger mörkare absorbat än Tunzen. Har försökt att ställa in Tunzen så inte absorbatet ska bli så vattnigt, men det verkar vara svårt. Kan iof kanske ha något att göra med att Tunzen inte drar in lika mycket skit, kanske är mest proteiner som den tar och lämnar de delar som färgar absorbatet. En tanke bara :)

Hur ser ditt absorbat ut, är det ljust eller väldigt mörkt?

Idag har jag i tanken:

1 scopaskirurg

1 palettkirurg

2 perculaclowner

2 salariasblenid

ett gäng turbosar och eremiter samt lite mjukkoraller.

Kirurgerna har fått några vita prickar så jag hoppas att jag har detta kvar om en vecka oxå :)

Brassar på med UV och hoppas på det bästa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

här i sverige så är ju inte tunze's skummare så vanliga, men de existerar.

det som jag tycker representerar tunze är derar streamers som väldigt många har.

personligen tyckar jag inte att tunze lyckats med skummarna, utan att de är väldigt begränsade och opraktiska.

jag föredrar H&S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser ditt absorbat ut, är det ljust eller väldigt mörkt?

Min ser väldigt mörkt ut (mörkt grönt, intill svart). Men du kan ju skruva luftintaget för att för mer tjockare skumm. Jag brukar stänga den helt och sen skruvar jag ut den c:a 2,5-3 varv. Det brukar vara det mest optimala läget. Är det en ny skummare eller har du köpt den i andra hand? Är den inte slippter ny så kanske bör du öppna och rengöra den. Det är busenkelt.

Stötter du på problem eller nåt så är det bara att höra av dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt den begagnad, men motordelen verkar vara nästan ny när man tittar på beteckningen. Jag gjorde rent den innan och utan innan jag började använda den. Men jag måste nog finlira lite med luftinställningen. Ska börja med ditt tips som utgångsläge så får jag finjustera lite sen.

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunze skummarna fungerar hyfsat men det finns bättre idag. H&S, Deltec m.fl

Problemet är att de lovar guld och gröna skogar. De jag hade tidigare sa dom skulle räcka till 1500l men 500l var närmare sanningen!

Alla skummare skall rengöras regelbundet. man ser en kraftigt förbättrat resultat. Även moderna skall spec. dispergatorn rengöras noga axeln skall vara helt lös (här blir kalkavlagringar som inte syns) axeln skall stå stilla när motorn jobbar få absolut ej rotera med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Kör också Tunzes skummare, har aldrig haft någon innan så det är svårt att jmf. Däremot kan jag konstatera att den motsvarar mina förväntningar! Den låter väldigt lite, enkel att montera, enkel att ställa in, allmänt enkel och driftsäker att ha att göra med. Säkert finns det bättre, men varför bry sig om grejjerna lirar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...