Gå till innehåll

Nytta med makroalger


Axxe

Rekommenderade inlägg

Vissa har dessa i refugium och andra löst i karet, tänker på de som brukar finnas att köpa.

Exakt vad är nyttan med dom, att de kan göra stor nytta vet jag men inte precis vad dom gör, syresättning av vattnet eller plockar de upp olika oönskade halter näringsämnen? En ren filterfunktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyttan är att de tar upp näring, syresätter och till en viss del tar upp oönskade andra ämnen. På senare tid (exempelvis med Tritonmetoden) har det framförts att de också läcker tillbaka vissa spårämnen och sockerföreningar och på så sätt stabiliserar nivåerna av olika ämnen i akvariet. Min uppfattning är att det nog finns något spår av sanning i det tänket. Tritonmetoden förespråkar ett refugium på 40 % av visningskaret

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan gör nytta på många sätt:

-Tar upp kväve och fosfat och kan lätt skördas

-Kan höja pH. Kör man refugiet upplyst nattetid så kan man få lägre dygnsvariation på pH.

-Är habitat för massa små trevliga djur

-Kanske kan konkurrera ut opportunistiska oönskade alger

-Kanske släpper ut lite kolhydrater(eller nåt annat nyttigt) som är bra för koraller

Lite egna teorier där på dom sista, men jag tycker iaf att det kan göra nytta med ett refugium med macroalger i ett korallkar.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för många o bra svar :)

Nu är mitt tänkta refugium mkt litet, inte i närheten av 40procent då jag inte har någon sump. Tänkte mer på att avgränsa ett område i karet, men då blir det svårt med skilda ljustider. Men har nog en lösning, kan ett "refugium" på drygt en liter göra någon nytta på ett 45liters kar eller blir det meningslöst lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, här klurar man själv, faktiskt samma grundide som algscrubbern, som jag tänkt o nu vet jag att det borde fungera :)

Den kommer o sitta på det nya akvariet som jag ska börja med när jag har allt hemma, väntar fortfarande på några leveranser, 20litarn börjar kännas trångbodd så det blir gigantiska 45liter som blir det nya habitatet.

Bilddokumenterar hela starten o så, stort tack för tipsen hörrni :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...