Gå till innehåll

Vad är upp och ned på en Gratilla?


BubbeLubben

Rekommenderade inlägg

Tjena.

Nyss fått en sjöborre, tror det är en Gratilla efter att ha googlat. Är lite orolig för hur jag lade ner den i karet efter ett par timmars inkoppning.

Försökt googla på dess anatomi men omöjligt att hitta något ju.

Så här ligger den nu. Är det rätt? De. Sidan som är under nu är den sidan som är tätast med taggar. Bifogar bild. Tack på förhand.

f1cecbffcd59e314b77b5e010dd5ea26.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har du en genomskärning av en sjöborre. Kring munnen finns en massa små och rörliga taggar. Rumpan kan hos vissa vara som ett litet rör - exempelvis på dessa bilder så ser ändtarmens slut ut som ett öga. Variera lite mellan arterna. Vid en hastig bild kan din borre vara upp och nerpå. De brukar vända sig själva.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Jag blev orolig för den har inte rört sig alls. När han plockade upp den så drog den liksom åt sig taggarna men nu när jag invigt den så ligger den bara där. Om du ser min bild så är den nu tvärtom och ligger nere i sanden i stället för på en sten. Tänkte att den kanske rör sig lättare i sanden. Men kan de göra så att de tjurar i början i ett nytt kar? Kanske de är blyga i början? Såg att jag hade strax under 26 grader. Höjde nu till 28. Tänkte att den (och de andra) trivs lite bättre.

Som sagt, när jag rörde den för att vända på och lägga mot sanden så var taggarna helt stilla och den har inte rört sig en millimeter i kväll. Varken sedan jag tog bilden (troligen upp och ned där) eller efteråt när den vänt och ligger i sanden. Normalt eller larmklocka? Och nej, den har inte fått ens en luftbubbla av luft ens i närheten av sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luftbubblor och sjöborrar betraktar jag lite som en myt. De kan dock vara lite kinkiga att introducera. Har den inte rört sig till i morgon så är det nog kört. Om den dör faller alla taggar bort och du har bara ett vitt skelett kvar. Så länge det inte har skett så har du hopp.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga taggar har fallit. Nu har jag släckt allt utom nattbelysning. Har bra värden. Allt annat lever. Fiskar, räkor, växtlighet.

Köpte en sjöborre innan. Den här, en svart långtaggig sjöborre. Den var i två timmar i karet men sen död. Min son var ju med när killen i butiken tog upp den. Han var den som reagerade;

1. Han tog den rätt våldsamt. Fick knappt bort den från glase så han slet rätt bra...

2. Det föll av några taggar i fångsten.

3. Påsen var för liten. Han hämtade en större påse och under tiden hade aha sjöborren i nätet utan vatten.

I dag sa jag åt att få se hur han fångar den under vattnet. Och så skedde. För att minimera alla risker.

Kan jag göra något för att locka fem att röra sig eller bara låta vara där i sanden nu?

Ändrat av BubbeLubben
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan. Eremoten tog jag i senast i går kväll medan borren låg där. Den sprattlade som f-n. ;) Även boxarräkor och putsräkor samt turbosniglar lever och frodas. Nu i morse efter att ha haft släckt hela natten så ser jag att alla taggar liksom är nedfällda. Jag lade den lite på sidan och det ser nästan ut som om munnen (eller är det anus kanske) verkar vara täckt av sand. Kan de fälla ned taggarna så där när det är släckt? Nu ligger han i alla fall på sniskan och jag inväntar att han ska ta sitt ansvar och välja sida. ;) Men först vill jag att han fäller ut sina taggar. (Taggarna helt kvar, inget tappat.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Väldigt konstigt. Ändå jag riktigt noga med inkoppning och introducering. Allt enligt konstens alla regler. Den första sjöborren är nog inte så konstigt egentligen för snubben som håvade den höll den LÄNGE ovanför vattenytan i jakt på en större påse. Men den här borde klarat sig betydligt bättre. Jag står helt undrande här. 400 kr (totalt) fattigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...