Gå till innehåll

förslag på belysning


ghosten

Rekommenderade inlägg

har ett molly hotell som jag skall göra om till salt. skulle behöva lite tips på belysning till detta såg nåt om att det fanns lampor med e27 sockel vart kan jag köpa sådana lamåpor och eventuellt hållare tips mottages tacksamt. kan denna funka till ett 80l kar där man bara har mjukkoraller och någon euphyllia http://www.pwss.se/product.php?productid=12880&cat=1622&page=1

Ändrat av ghosten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle lätt klara dig med 2 eller 3 av AC-RC E27 korallbelysning men i det fallet kan du inte använda din huv till akvariet. Jag skulle rensa huven från all nuvarande belysning och montera in ett bar aluminiumrör i storlek 50*25* huvens bredd. Ändarna monterar du så att de ventilerar ut ur huven. Mitt på dessa rör sätter du en 50*50 mm datafläkt på ovansidan. På rören kan du sedan skruva fast de LED som du vill på undersidan. Om jag idag skulle göra en sådan ramp utan att ha några begränsningar vad jag kan ha så skulle jag göra två sådana rör. På det främre skulle jag placera 2 st 40 watts LedEngins RGBA chip. I mitten i det första röret skulle jag sätta ett hybrid violett chip från AC-RC På det bakre röret skulle jag sätt ett RGBA chip i mitten och 2 violetta hybrider på sidorna. Totalt 3 st RGBA chip och 3 st hybrid violett. Jag skulle inte driva dessa på max - RGBA går att köra på 1000 mA och Hybrid violett på 2000 mA. I detta fall finns två möjligheter - ett dera använder man denna eller denna drivare (5 kanaler) eller en av de två första plus denna. Om du väljer någon av de första (behövs för RGBA chippet) så behöver du en 48 V strömkälla (för att kunna seriekoppla var och en av de 4 färgerna) som kan ge åtminstone 5 A - denna exempelvis. Väljer du den och någon av de femkanalig driverkorten kan du driva både RGBA chippen och hybrid violett chippen med den strömkällan. En kanal för rött, en kanal för blått, en kanal för grönt, en kanal för amber samt en kanal för hybrid violett. Väljer du 700 mA så kommer hela annordningen dra ca 106 W. Du kommer då köra både hybrid violetta samt RGBA chippen på sparlåga men det kommer att räcka till. Om det inte räcker till kan du sedan uppgradera till ett 1000 mA kort men då måste du nog öka kylningen.

För att styra detta kan du använda 5 sådana här för manuell styrning eller kontakta Janne68 här på guiden och skaffa ett PWM styrkort samt kontrollerkort från AquaSparx.

I slutet på min tråd om mitt Red Sea Max 130 finns några bilder som visar lite hur man kan göra. Jag kör själv nu 2 st RGBA plus en motsvarighet till hybrid violettchippet samt några blåa till mitt RSM och är supernöjd med hur korallerna utvecklas och framförallt med färgerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ta 60 gradiga eftersom 45 grader ger ett jäkla klös. Har du så att du kan hänga på varierande höjd så kan 45 grader funka. Tänk på att deras PAR angivelse stämmer rätt bra för 45 gradiga linser. När du beställer be att få alla vita i högre Kelvintal än vad originalet säger. Tror du kan få 20 000 K om du vill skicka en förfrågan bara. De är vana vid att svenskarna vill ha höga K :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...