Gå till innehåll

Kan en drakfisk sticka andra?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har en drakfisk som är ca 8 cm stor.

Matar honom ofta, men på 2 dagar har en vitbröstad kirurg och en clown dött plötsligt.

Kan det vara så att dom har stuckit sig på drakens taggar?

Vatten värdena är helt ok, och nu börjar draken se riktigt risig ut.

Vad händer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan stämma men det går mycket snabbare än vägen över matrester. När fisken matas så utsöndras direkt en massa ammonium från gälarna - det går snabbt. I saltvatten med pH över 8 blir en del direkt till den farliga formen ammoniak och fiskar kan dö av ammoniakförgiftning. Saltfisk är inte speciellt känsliga för nitrit eftersom den kloridhaltiga miljön hindrar upptaget av nitrit från vattnet - men de är känsliga för ammoniak. I ett akvarium där man matar mycket är det väldigt viktigt med bra biologiska filter eller en ordentlig genomluftning (luftar ut bildad ammoniak). Bra genomluftning får genom kraftigt överdimensionerade skummare.

Dog dina fiskar plötsligt eller tog det en tid?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

troligtvis har dom inte stuckit sig på drakfisken när den själv blir dålig..ammonium och så vidare..vilka har ett bra biologiskt filter som kan svara eller motverka om man överbelastar? Verkar inte vara så vanligt i denna värld..behövs inte har man ju läst om..men men..man kanske kan fråga om vattenbytesfrekvensen till detta kar? Men du kanske mäter ammonium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen, nu börjar jag tappa humöret och tåladmodet, SKIT !

Såhär började det :

En dag dog den vitbröstade kirurgen bara sådär.

Dagarna efter börja vi flytta akvariet till en ny lägenhet, tömde ur allt vatten i hinkar och flyttade allt snabbt.

På det nya stället så ställde vi i stenen direkt och fyllde botten med lite levande sand, i med allt vatten som då höll 22 grader, hinkarna där fiskarna låg i hade också gått ner till 22.

Så i med fiskarna direkt och började värma upp allt sakta till 26 grader.

Flytten skedde en lördag kväll, på söndag hade jag i faunas backto blend och glömde bort mig och körde även i nopox.

På måndagen så såg drakfisken ut att vara täckt av vitt slem och dog sedan på tisdagen, sen i tisdags har 4 av 5 Clowner dött och dom var också täckta av vitt slem.

1 Clown är kvar och ser också likadan ut, dock så har mina 2 gula kirurger inte något på sig, precis vid flytten så hade båda 2 mörka punkter på varje sida om buken och sedan ett vitt streck på varje sida.

Dom sträcken och bruna fläckarna är bort nu och dom mår hur bra som helst, inga sniglar, eremiter eller sjöborrar hade dött eller visa tecken på konstigheter.

Det enda jag uppmärksammade var att mitt kenya träd hade blivit lite "neongrönt" på stammen, så den kastade jag ut idag.

Mina vattenvärden är :

Temp 26

Salt 1.025

Nitrat 20

Nitrit 0

Fosfat 0,075

Calcium 390

Magnesium 1200

CH 8

PH 8

Någon som vet vad det är frågan om ?

Vattenbyte gjordes i samband med flytten på 30 L och burken är totalt på 330L.

Skummaren är en deltec sc1455.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...