Gå till innehåll

Algrester el vad?


Frida.E

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är i uppstart av ett RSM 130D, det har gått i ca 4,5 v. Har massa macoliv och precis introducerat en liten knappkoloni och en eremitkräfta. Annars inget introducerat än.

Nu har det börjat bildas som vita avlagringar på stenen, funderade på om det kunde vara kalkavlagringar först, alltså att jag har utfällningar i vattnet av någon anledning, har bra värden på det jag kan mäta ( inte köpt alla tester än) men pH är stabilt på ca 8.2. Sen började jag fundera på om det är det undre skiktet på kalkalger som kommit fram i dagen då gamla döda brutits ner. Stenen som jag har i var dock redan inkörd......

Det lustiga är att det är flouroserande i blåljus. Försöker lägga upp en bild :)

post-8589-14468934535019_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar! :)

Jag funderar nu på om det ändå är utfälld calcium, köpte tester igår och mätte, ligger väldigt lågt i Mg (800) och högt i Ca (550) KH på 6,4. Gjorde ett vattenbyte igår så tyckte nog det borde vara högre, dock ett litet byte.

Jag har köpt hem lite tillsatser (red sea) men tycker det verkar vara så himla mycket Mg jag ska i med för att få upp det till ca 1300?

Jag funderar nämligen på att om jag får upp Mg så kommer Ca stabiliseras också?

Eller så gör jag bara ett större vatten byte och hoppas på bättre värden efter det?

Nu kapade jag nog min egen tråd lite men ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...