akejan Postat 27 oktober 2014 Dela Postat 27 oktober 2014 Har beställt ett 120-liters pacific med akvastabil bänk. Dessutom 4 kg sten från Triton, jag har redan 12 kg sten i mitt nuvarande.Har för närvarande en slimskim nano skummare men jag undrar om den klarar det nya? Den ska klara upp till 140 liter och nettovolymen på mitt kar blir väl bara ca 100 liter så det borde väl funka.Den nya stenen ska få ligga i ett litet akvarie tills jag fått det nya akvariet.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 29 oktober 2014 Författare Dela Postat 29 oktober 2014 Någon som använder hang on back refugium?CPR aquafuge 2 ser ut att var fungerande. Tror ni det är klokt att skaffa ett sånt? Finns dessa i Sverige? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 29 oktober 2014 Författare Dela Postat 29 oktober 2014 Alternativet är en överrinningsbox och sump. Vad jag förstår så är en HOB bättre på att se till att de flesta smådjuren överlever sin resa till karet. Nackdelen är att den saknar ytavrinning och att man inte får plats med så mycket utrustning.Men man borde få plats med värmaren och osmolatorn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 7 november 2014 Författare Dela Postat 7 november 2014 Då har man fått karet och bänk. Monterat bänken och provfyllt karet. Har dessutom satt på en blåaktig planch som bakgrund.Imorgon ska jag börja att fylla osmosvatten i det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 7 november 2014 Dela Postat 7 november 2014 Kul kul Då hinner du före mig, blir lite köpstopp på vissa grejer pga bilrepet :/ Så får snällt vänta ett tag till, sparkar igång 45litarn ist så jag inte blir sysslolös Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 7 november 2014 Författare Dela Postat 7 november 2014 Får kolla på bakgrunden då det blir ljust imorgon, den var svår att få fast. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 7 november 2014 Författare Dela Postat 7 november 2014 Bänken passade inte "hundra". Den främre cm av akvariet har ingen kontakt med bänken, utom ca 1cm på kanterna. Är fundersam om det kommer att hålla. Bänken är egentligen anpassad för akvastabils 160 liters akvarie.Jag tror nog att det går bra för akvariet har ju en plastram, vi får se! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 9 november 2014 Författare Dela Postat 9 november 2014 Då är karet fyllt med ca 75l vatten och 4kg sten. Har beställt sand så nu får karet stå och puttra tills den kommit. Tillsätter bakteriekultur för att "kicka igång" karet.När sanden kommer om ca 2 veckor ska jag flytta över allt från det gamla. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 10 november 2014 Författare Dela Postat 10 november 2014 Har beställt en osmos och en ny skummare: Tunze 9004. Nu slipper jag bära osmosvatten från akvarieaffären.Får väl se om jag blir nöjd med skummaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 13 november 2014 Författare Dela Postat 13 november 2014 Mätte nitrit idag: 0 och nitrat: 2-5.Nya stenen ser ut att vara inkörd redan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 15 november 2014 Författare Dela Postat 15 november 2014 Har satt på en "tillfällig" belysning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 15 november 2014 Författare Dela Postat 15 november 2014 De växer väldigt sakta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 15 november 2014 Dela Postat 15 november 2014 Stiligt stiligt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 15 november 2014 Författare Dela Postat 15 november 2014 Får se om jag flyttar över allt till det nya karet nästa helg. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 15 november 2014 Dela Postat 15 november 2014 Härligt gröna färger på korallerna svag för Euphyllior också lycka till med det nya karet mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 21 november 2014 Författare Dela Postat 21 november 2014 Har precis satt i 9004 skummaren i karet. Den är VÄLDIGT tyst, skummar direkt och det kommer ut lite mikrobubblor ur botten. Får se hur det ser ut imorgon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 21 november 2014 Författare Dela Postat 21 november 2014 Imorgon ska jag montera osmosen och på Söndag blir det flytt från det "gamla". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 22 november 2014 Författare Dela Postat 22 november 2014 Ser lite dimmigt ut och skummaren har fått spatt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 23 november 2014 Författare Dela Postat 23 november 2014 Jag tycker att det ser skapligt ut med "scapen". Får skaffa några fler koraller dock. Min mantis hängde med i någon av stenarna - skit också! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Blir trevligt det där Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
odel68 Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Skönt dimman lättat bra yta i mitten att fylla med godsaker kommer bli fint detta mvh Ola. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 23 november 2014 Författare Dela Postat 23 november 2014 Korallerna och alla djur ser ut att trivas. Mitt pH och kh är högre än tidigare och det är fler gömställen bland stenarna. Men skummaren är knasig fortfarande, den skummar "kalkvatten" ser det ut som. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Axxe Postat 23 november 2014 Dela Postat 23 november 2014 Min nya 9001 har sedan starten minskat smitande bubblor konstant, väldigt glad då de första dygnen såg väldigt bubbligt ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 23 november 2014 Författare Dela Postat 23 november 2014 Min 9004 släpper fortfarande bubblor men väldigt lite. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
akejan Postat 24 november 2014 Författare Dela Postat 24 november 2014 Är väldigt nöjd med skummaren, den är supertyst. Den har dock inte kommit igång med "riktig" skumning ännu. Får avvakta några dagar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.