Christian_N Postat 3 november 2014 Postat 3 november 2014 Jag har en en fråga om det finns några korallerna som vill stå väldigt ljust? Ca. 15cm från ytan. Jag hade en Montipora flakkorall på det avståndet men den har jag fått flytta då jag sett att den nu börjar dra sig ner från ljuset när den växer. Citera
Wiking Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Mina montipora som står 65 cm ner i karet växer bättre än dem som befinner sig 50 cm högre upp, mycket bättre. Citera
Christian_N Postat 14 november 2014 Författare Postat 14 november 2014 Jag märkte det med! Den gröna Montiporan jag köpte av dig har jag sågat av två mindre bitar och satt längre ner och lite skuggigare och nu ser det ut som om dom börjar trivas mycket bättre. Citera
Wiking Postat 14 november 2014 Postat 14 november 2014 Flakväxande montipora behöver inte mycket ljus. Den största jag har som är som en pizza i storlek växer iof upp över ytan, men den sitter inte direkt under ljuset. De som finns strax därunder eller i mellandelen växer knappt alls. På botten växer de som mest. Dyker du upp på söndag, jag har en korall som inte vill växa hos mig men om du lånar den ett halvår så får du säkert fart på den? Citera
Christian_N Postat 15 november 2014 Författare Postat 15 november 2014 Japp.. Jag dyker upp på söndag efter 16 om det går bra? Så får vi testa om den vill sig bättre hos mig. Citera
ormet Postat 15 november 2014 Postat 15 november 2014 Acropora! Många av dem är väldigt ljusälskande, tex hyacintus. En grov generalisering är att de riktigt knubbiga arterna samt de arter som växer som plattor växer högt upp på revet och gillar massor med ljus (och flöde).Men mest ljusälskande är Tridacna-musslor, tex T. maxima. Citera
Christian_N Postat 16 november 2014 Författare Postat 16 november 2014 Jag får alltså börja kolla efter musslor då och fler Acropora. Citera
Christian_N Postat 16 november 2014 Författare Postat 16 november 2014 Ormet: Har du koll på var man kan få tag i en Hyacintus? Googlade lite och en sådan korall skulle passa perfekt på den ytan jag har tom nu. Citera
ormet Postat 16 november 2014 Postat 16 november 2014 Du får nog annonsera efter en hyacintus. Jag har inte sett i butik eller på postorder på väldigt länge. Önskar dig lycka till, de är supersnygga Citera
Christian_N Postat 16 november 2014 Författare Postat 16 november 2014 Jag får göra det! Hoppas någon har en liten bit över bara. Riktigt snygg var den i alla fall. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.