Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har en en fråga om det finns några korallerna som vill stå väldigt ljust? Ca. 15cm från ytan. Jag hade en Montipora flakkorall på det avståndet men den har jag fått flytta då jag sett att den nu börjar dra sig ner från ljuset när den växer.

• 2 veckor senare...
Postat

Mina montipora som står 65 cm ner i karet växer bättre än dem som befinner sig 50 cm högre upp, mycket bättre.

Postat
  • Författare

Jag märkte det med! Den gröna Montiporan jag köpte av dig har jag sågat av två mindre bitar och satt längre ner och lite skuggigare och nu ser det ut som om dom börjar trivas mycket bättre.

Postat

Flakväxande montipora behöver inte mycket ljus. Den största jag har som är som en pizza i storlek växer iof upp över ytan, men den sitter inte direkt under ljuset. De som finns strax därunder eller i mellandelen växer knappt alls. På botten växer de som mest. Dyker du upp på söndag, jag har en korall som inte vill växa hos mig men om du lånar den ett halvår så får du säkert fart på den?

Postat
  • Författare

Japp.. Jag dyker upp på söndag efter 16 om det går bra? Så får vi testa om den vill sig bättre hos mig.

Postat

Acropora! Många av dem är väldigt ljusälskande, tex hyacintus. En grov generalisering är att de riktigt knubbiga arterna samt de arter som växer som plattor växer högt upp på revet och gillar massor med ljus (och flöde).

Men mest ljusälskande är Tridacna-musslor, tex T. maxima.

Postat
  • Författare

Ormet: Har du koll på var man kan få tag i en Hyacintus? Googlade lite och en sådan korall skulle passa perfekt på den ytan jag har tom nu.

Postat
  • Författare

Jag får göra det! :) Hoppas någon har en liten bit över bara. Riktigt snygg var den i alla fall.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.