nelson Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Hejsan!Jag har en kopplingslåda med massa elprylar i som jag inte vet vad jag ska andvända till, vet ni?Skickar med en bild och hoppas ni kanske kan luska ut vad det är till.Det Sitter en honkontakt och en hankontakt plus en kännare( den långsmala saken bredvid kontakterna) av något slag. Man kan nog inte ställa in något så jag är väldigt undrande över detta.Tacksam för svar!Mvh Nelson Citera
Linnex Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 En gissning. Kan det vara hemmabygge av en nivåreglerare?.Skulle tro att det är en "kortslutningsgivare" med lågspänning som drar relä till 220V. Förmodligen bryts strömmen till honkontakten när du kortsluter givaren.Prova men var försiktig. Citera
nelson Postat 20 oktober 2005 Författare Postat 20 oktober 2005 Hejsan!Jag ska ringa förra ägaren imorgon och kolla men tyckte det skulle vara intressant och se vad ni trodde.Att testa saken: Kan man kolla med ett mätinstrument?Mvh Nelson Citera
Linnex Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 Ta och sätt en lampa i honkontakt. Plugga in i väggen. Tänds troligen då. Ta sedan en skruvmejsel eller liknande med elsäkert grepp och kortslut givaren så skulle jag tro att lampan släcks."Spolen" som syns på bilden skulle jag tro kommer från en demonterad nätadapter. Förmodligen har du max 24 V i givaren. Citera
Guest lysröret Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 mät dig fram och pillra inte för mycket. Citera
Linnex Postat 20 oktober 2005 Postat 20 oktober 2005 mät dig fram och pillra inte för mycket.Fegis Citera
nelson Postat 20 oktober 2005 Författare Postat 20 oktober 2005 Hejsan!Jag tar med den till jobbet så får service-elektrikerna kolla på saken.Om inget annat funkar kan man ju alltid slicka på proben och uppskatta volt-talet.Mvh Nelson Citera
Linnex Postat 27 oktober 2005 Postat 27 oktober 2005 Har du lyckats lista ut vad det är för något? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.