Gå till innehåll

Rapidled + GHL Profilux 2 Light


Mobster

Rekommenderade inlägg

Har hemma ett rapidled retrofit kit för RSM130 (dimbart DC) och en Profilux 2 Light och ska nu koppla ihop dessa...har monterat Ledsen på flänsen och tänkte justera Amperen i drivarna till rapidleden och tror jag har koll på det mesta men har två frågor. När jag ska justera amperen så har jag en multimeter såklart men måste profiluxen vara inkopplad eller kan jag bara ansluta strömmen (har ställt ner till minsta möjliga i drivdonen) till LEDarna och vidare till rapidledgrejerna?

Och när jag fixar kablarna för dimning att koppla till profiluxen behöver jag bara en kabel va då de ska klara två kanaler stycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här och i nästa inlägg ser du vilka ledningar du skall använda som jord och dim från profiluxen. Du måste ha ett drivdon som tar emot 1-10 V - i alla fall gäller det de andra Profiluxen och du skall använda en L-port och en L-kabel. Har du bara en S-kabel så kan du se översättningen i dessa två inlägg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se här överst på sid 2. AC (brun och blå) till vägguttag, +V och - V till dina LED i serie. + till första plussen och minus till sista minuset. Dim + till L kabelns gula (eller bruna) ledning och - till den röda. Om du tar L kabelns gula ledning till dim plus på den första drivern och den röda till minus på första drivern samt den bruna ledningen från L-kabeln till dim plus på den andra drivern och sammanbinder - mellan första och andra drivern (gemensam nolla) så kan du använd en L kanal per driver - exempelvis sätta de blå på en driver och de vita på en och kontrollera dem separat

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag övertänker alltid allt så blir det kortslutning (vilket jag vill undvika i bygget) och gör allt svårare än det är. Men om man kollar på bilden av kontakten där i din tråd och räknar från vänster är sladd 2(brun) Dim+ kanal1 Sladd 3(röd) Dim- och sladd 5 (gul) Dim+ kanal 2, och om jag kopplar ena drivarens Dim+ till brun och andra drivarens Dim+ till gul och båda drivarnas Dim- till röd? eller rör jag ihop allt totalt nu och behöver hur man än ser det två stycken sladdar för att styra de två drivarna/slingorna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var precis det jag försökte skriva :) Tyvärr har GHL två färgkombinationer på sina sladdar men detta stämmer för den ena av dem. Om man håller kontakten som på bilden (snäppet uppåt) så är det alltid 2,3 och 5 man skall använda - oavsett färger

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de specialare på sina serielkablar också? Och är de bakåtkompatibla så din till 3ex fungerar till 2 light? Annars om det fungerar med vanlig serialkabel är det nog inga problem att fixa. Fast det är klart. De vill ju sälja sina så de meckar väl om skiten för att inget annat ska fungera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha ja då kanske jag får försöka komma iväg en sväng. Väntar min adapter imorgon. Just nu befinner jag mig på Tjörn och ska hjälpa svärmor. Ska igenom Kungälv men mötte vilda protester med tanken på lite sightseeing. Du verkar ha många bollar i luften, hinner du vara hemma så kan jag gärna försöka titta förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...