Gå till innehåll

Tips på fisk i 45L kar.


Axxe

Rekommenderade inlägg

Tycker själv det är på gnällen låg volym men det är så det får vara tillsvidare. Max två fiskar som gärna inte blir så fasligt stora.

Fisk 1. Har tänkt på en goby med tillhörande räka, mkt fascinerande symbios, hur stora blir dom o trivs de i mindre vattenvolym?

Fisk 2. Den andra fisken är jag mer öppen på förslag på, en clown kanske, har dock ingen anemon, osäker på hur stora de blir och den kanske känner sig ensam?

Bubblare. Kofisk, otroligt vackra men då jag har en tunze 6015 som piskar runt vattnet duktigt så känns det för strömt för en sådan.

Kombon ovan ger ju en bottenlevande o en frisimmande. Karet kommer i första hand vara inriktat på ryggradslösa djur och enklare koraller.

Har ni några förslag o tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kofisk -> 46 cm

Clownfisk - blir för litet efter ett tag även om en Clownfisk plus anemon är väldigt stationär. Min rör sig inte i större volym än ca 30 liter om man ser vart den är i akvariet. Anemon kräver dock bra ljuse

Räka plus goby - utmärkt val

Finns också många andra mycket trevliga gobys som passar. Släktet eviota exempelvis

Fiskar från släktet Gobiodon fungerar också bra. Flera där finns i standardutbudet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tänkvärda tankar Lasse, då spikar jag goby/räka kombon då det var mitt förstahandsval :)

Fisk 2 blir lite öppet än då jag helst vill ha en rätt frisimmande, smörbultarna vill väl helst sitta still halvgömda o spontant göra utflykter i jakt på mat. Anemon är något jag vill ha men högst osäker på vattenvolymen och franförallt tillgång, tyvärr bor man i fel landsände när det gäller urval o sortiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte stor erfarenhet av saltvattensfisk..men har haft både okinawaie och clown ocellaris..i mitt tycke är nog clown ocellaris alt percula den fisk som man kan ha 2 av i en 45.a den bästa..som lasse säger håller dom sig i sin ca30 liters volym för det mesta oavsett anemon eller inte,stationär fisk är att föredra tycker jag i en 45:a även om den blir lite större..om man kan hålla vattenkvaliten,vilket jag inte tror är omöjligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...