Gå till innehåll

Balling och refugium


Kenneth J

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag kör sump med 3 fack.

Fack 1. In från display kar, rening med biopelletsfilter och skummare.

Fack 2. Refugium.

Fack 3. UV och Returpump.

Jag kör idag i min balling från doserdatorn 1gång/dygn i Fack 1.

Vilket fack kör ni andra? Och hur många doseringar?

Har för övrigt märkt att KH förbrukningen ökat dramatiskt med refugiumet, korallerna växer så det knackar nu när phosfatet och nitratet absorberas jämnt av refugiet.

Jag kör ljustoden i refugiet enligt Larry's funderingar med refugiet tänt en stund in på displaykarets ljustid. Annars omvänd tidscykel.

/Kenneth

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör min Balling i returfacket.

Doserar 24ggr/dygn för att ha så lite svängningar som möjligt i karet. Doserar även från de tre dunkarna med 20min mellanrum så att de inte ska blandas/reagera med varandra.

Så totalt 72 doseringar/dygn.

Skulle inte rekommendera att dosera all Balling samtidigt och endast 1 gång/dygn.

Även om nu detta fungerar för dig så har jag svårt att tro att det inte skulle bli än bättre med fler doseringar per dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doserar man som jag 24ggr/24h så blir det ju bara några ml per gång. Det hinner gott och väl blanda sig med returvattnet.

Doserar du däremot som idag bara en enda gång per dygn så kan det säkert bli galet. Då skulle jag i mitt fall skicka ut 1.7dl balling x3 dunkar vid returpumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...