Gå till innehåll

viktigt med avdelningar i sump?


hagbard

Rekommenderade inlägg

Inför förberedelser för mitt nya system funderar jag på medföljande sump..ett 140 literskar med en helskiva i mitten med ett borrat hål i...funderar på att ta bort den..och köra utan avdelningar..anpassa nivån efter valfri skummare och köra div media i reaktorer/filter..eller är det viktigt med avdelningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör helöppet men blir nytt snart,,,fall påfyllningen slutar funka så går ev bara returpump sönder för skummaren har vattnet i eget fack ..reser o jobbar så kan ej titta varje dag i sumpen men blir nog för min del uppgrader med en nivåvakt i vinter..

hindra luftbubblor komma i returpumpen..

blir viss skilnad på vattenhöjd men vet ej fall det spelar någon roll för skummningen i det stora hela..

mitt e 105cm och har aldrig haft problem med luftbubblor..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är smidigt att ha åtminstone returpump och skummare i var sin del så att skummaren inte påverkas av minsta lilla nivåändring i returdelen.

funderat på detta ett tag..varför skulle det bli nivåändring o skummaren har typ nivå funktion på 22 till 26 cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

funderat på detta ett tag..varför skulle det bli nivåändring o skummaren har typ nivå funktion på 22 till 26 cm

Därför att allt man gör i akvariet påverkar nivån i returfacket. (typ justera överrinningen, stoppa ned armen för att plocka upp en fragg)... Låt säga att du justerar in skummaren till 22 cm vattennivå och sedan plötsligt höjer vattennivån till 26 cm så är risken stor att den börjar svämma över. Det gör iallafall mina skummare om man höjer nivån några centimeter. Vore jobbigt att behöva stänga av skummaren alternativt att behöva slanga ur vatten varje gång man får lite för mycket vatten i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...