Gå till innehåll

Inkörning av sten


Lunkan

Rekommenderade inlägg

Hej alla

Har en liten fundering. Byggnationen av mitt kar tar lite längre tid än vad vi först planerade med(Bara med ett par veckor) Men eftersom jag ville ha klart allt till jul så började jag scapa och cementa ihop den döda ls på en kakelplatta(300x600)

Jag hittade en balja på Granngården på ca 90 l där allt åkte ner i(största jag kunde hitta), men det sticker upp sa 15-20 cm ur vattnet.

Det senaste jag hörde om byggnationen var att om glaset som är blivit försenat anlände imorgon så skulle jag kunna hämta karet den 19 dec, dvs 5 dagar på att få ett inkört akvarium.

Jag vet vad alla tänker nu, du måste lära dig att skynda långsamt i denna hobbyn, men det är inte riktigt min grej uppenbart.

Av det som ligger i baljan och är under vatten samt sten i det gamla karet så är totalt 26 kg som är inkört. Men då har jag ca 6 kg som inte är inkört.

Då har jag två frågor på detta om någon orkat komma ner hit.

Fråga 1

Hur många dagars inkörning kan det tänkas bli innan jag kan stoppa i levande med tanke på att bara ca 6 kg av sammanlagt 32 kg inte är inkört. Det ska också ner levande sand i karet.

Fråga 2

Har funderat på att jag skulle kunna köra in allt i mitt badkar i källaren.

Men frågan är om det skulle kunna ställa till det för mig, det är ett emaljerat badkar gissningsvis 30-60 år gammalt och har lite skador i emaljen, vet inte vad det är gjort i för material. Men proppen är iaf i rostfritt. Kan det ske någon reaktion i badkaret som är ogynsammt för bakterierna eller de små kräftdjuren som numera lever i stenen?

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare så leder härmed en blind en annan blind...

Utifrån mitt tankesätt är inte ett enda kilo av din sten "inkörd", den är fylld med näringsämnen. Som du självskriver är den död och innehåller troligen mängder av torkad svamp, mikroorganismer, små djur etc. etc.

Först när den är urlakad och inkörd är den redo för levande... Jag hade haft den i cirkulation och utan belysning jan. ut, sedan börjat cykla den.

Inte vad du vill höra, men så tänker jag och kommer påbörja om en vecka.

Sedan har jag ett kar igång, där jag kommer låna sten ifrån för att cykla stenen när det är dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde skriva det Christian, jag har urlakat stenen i två månader varav vattenbyten dagligen samt tvätt med väteperoxid i halvtid, 17 kg av stenen är död ls och ligger ihop med 3 kg levande sten och gjort i 3 veckor. Har haft nitrit toppen i förra veckan, har gjort vattenbyte för att få ner högt nitrat värde som gick upp till 50, men fosfat har legat stabilt så det verkar positivt

så frågan är ju kommer de ca 6 kg stenen som ligger ovanför ytan att påverka inkörningsprocessen eller har jag tillräckligt med bakterier i de 26 kg stenen som har haft nitrit topp att göra så att jag slipper en kraftig nitrit topp igen

Ändrat av Lunkan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...