Gå till innehåll

Putsarfisk - cleaner wrasse


Joru

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara slå ett slag för denna fantastiska lilla fisk.

Den gör verkligen stor nytta i karet. Den enda fisk som fått prick hos mig är min Hepatus som visserligen är ganska känslig trots Uv-c. Han hade prick från och till innan jag skaffade denna fisk. Nu för tiden visar han inga tecken alls att drabbas av parasiter. Putsarfisken glider runt till de flesta fiskar som oftast glatt låter sig putsas. Dom ser nästan belåtna ut efter en "behandling". Tycker att alla som kan ska prova att ha en cleaner wrasse i karet. Min äter dessutom det mesta som serveras. Är inte skygg eller kräsen. Någon mer som har erfarenhet av denna medhjälpare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både positiva och negativa erfarenheter.

Jag tycker man bör ha minst en 4-5 större fiskar som putsaren kan ta hand om. Har man 1 putsare till 1 kirurg så lär putsaren stressa kirurgen mer än den hjälper den. 10 större fiskar funkar bra till en putsare.

Sen är putsare likt många andra gyltor tyvärr alldeles för duktiga på att hoppa.

Putsare är sällan särskilt långlivade i akvarium dessvärre.

Och jag har även varit med om putsare som har nafsat på mina Tridacna-musslor dessvärre...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart, man får nog inte ha flera stycken putsare heller då det kan bli stressande för de andra fiskarna. Sen är det nog bra som du säger att man bör ha några större fiskar så arbetet blir fördelat på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en putsare för några år sen som 1h-30min före släckning varje dag attackerade en stor Litophyton sp. tills den helt dragit ihop sig. Ingen jag talat med vet varför, men korallen ifråga verkade inte ta någon större skada eftersom den växte som ogräs. Vad jag vill komma fram till är att dessa fiskar ibland kan få för sig konstigheter som inte alltid uppskattas av övriga innevånare i akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...