Tobbz Postat 11 januari 2015 Postat 11 januari 2015 Är det en bytesintervall på 1 månad eller ska man byta oftare ?Kör tritons kol. Citera
hagbard Postat 11 januari 2015 Postat 11 januari 2015 Antar att namnet kommer ifrån att man ska byta 1 gg per månad som rek.....men skulle man knökat med olika arter koraller/svamp kanske man ska/bör ha tätare bytes intervaller..den stora frågan för mig annars är hur ska jag utnyttja kolet på bästa sätt? dvs räcker det ha det i en strumpa? 1 dl per 100 liter vatten är rek. vad gör man med säg 5 dl? Har för mig att det ska vara svagt flöde igenom för bra effekt..men inte för svagt som det kanske kan bli i en strumpa? typ som man lägger/hänger i sumpen..antar att nån form av inner/ytter filter/reaktor som man kör kol i gör bäst nytta? Citera
ormet Postat 11 januari 2015 Postat 11 januari 2015 Som hagbard säger så är namnet månadskol ganska självförklarande.Jag kör enligt Zeovit-guiden's rekommendation även fast jag inte kör Zeo. Är nog ganska standardförfarande bland många saltisar.Byt var 30:e dag (månads-skifte för mig), 1dl kol per 100L vattenPassivt i filterpåse, knåda kolen försiktigt varje dag.I realiteten brukar jag bara skaka strumpan istället för att ta upp och knåda. Citera
Tobbz Postat 11 januari 2015 Författare Postat 11 januari 2015 Ormet, tillsätter du något mer ifrån zeovit metoden eller ?Jag hade beställt lite kz flaskor som jag tänkte prova, kör inte zeo heller. Citera
ormet Postat 11 januari 2015 Postat 11 januari 2015 Nej, inte i dagsläget. Ser inte någon anledning till det. Möjligen att Zeospur 2 skulle kunna vara intressant. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.